Tøff kost for fete barn

Det britiske hjerteforbundet henvender seg direkte til barna og viser hvor kjipt det er å drasse rundt på ekstra fett.

Forbundet ønsker å nå barn i alderen 11-13 år på nett fremfor på TV, og har laget eget nettsted: «Junkmonkeys.TV». Her blir barna presentert for en figur som viser dem hva fet hurtigmat og godteri gjør med kroppen, og videoer herfra skal også postes på andre populære spillsider for barn.

En av videoene viser hvor mye fett det blir av litt snacks og en sjokolade hver dag gjennom et år, og et barn skal dernest forsøke å forsere en hinderløype med alt fettet tømt i en pose på ryggen. Det går ikke så bra.

– Ettersom stadig flere annonsører for usunn mat og drikke satser på å nå barna på nett med spill og underholdning, er det viktig at vi tilbyr dem konkurranse, sier en representant fra hjerteforeningen til MediaGuardian.

– Det er nokså uheldig at det britiske hjerteforeningen føler at det er nødvendig å gå til angrep på reklamen for produkter som skaper glede i hverdagen for millioner av mennesker, sier Ian Twinn, PR-ansvarlig for reklameorganisasjonen Isba.
– Som vi alle vet er det ikke reklamen som gjør barna feite, avslutter Twinn.

Besøk kampanjesiden her.

Det er byrået Avenue A Razorfish som har laget kampanjen.