Dylan inn i norsk klimakamp

Over 40 norske energibedriftene har fått med seg visesangeren Bob Dylan med på laget.

En rekke av landets store og små energibedrifter drar nå i gang reklamekampanjen "Grønn boks" som et ledd i verdens kamp for et bedre klima. Og som et av virkemidlene har energibedriftene og reklamebyrået Grey fått med seg den verdenskjente artisten Bob Dylan.
– Å få med Bob Dylan er et skup. Vi har hatt værgudene på vår side. Nå er det høyere makter, sier kommunikasjonsansvarlig Kristian Marstand Pladsen i Energibedriftenes Landsforening (EBL) til Kampanje.



Det er Dylans legendariske 60-tallssang, «The times they are A-Changing», som energibedriftene har fått bruke i kampanjen som setter fokus på klimaløsningen.
- Sangen er den perfekte tidskommentar. Den tar tidsånden på pulsen helt perfekt, sier Pladsen.

Brukte syv timer Reklamefilmen som er over to minutter lang hadde premiere på TV 2 i går kveld klokken fem på ni. Gikk du glipp av filmen kan du se den her!
– Lanseringen av denne filmen på TV 2 skjer på dagen 44 år etter at låta ble gitt ut for første gang, sier Pladsen.

Å få med Bob Dylan gikk ifølge Pladsen og kreativ leder Jan Christian Fosseidbråten overraskende greit.
– Syv timer etter at forespørselen var hos Dylan så var det klart. Det har ikke skjedd før, forteller Jan Christian Fosseidbråten.

Hva slags kampanje er dette?

– Det er en rekrutteringskampanje som handler om klima og fornybar energi. Avsender er norske energibedrifter som forteller at de er en del av klimaløsningen med effektiv energibruk og fornybar energi. Dette er våre hjemmbaner. Det vi gjør i kampanjen er at vi ber de som er unge om å bruke fornybar energi som en vei til karriere og politikerne til å bruke fornybar energi som en vei til klimamålet, forklarer Pladsen.

Hele energi-Norge er med Rundt et førtitalls energikonserner som Hafslund, Tussa, Statkraft, Eidsiva, Trondheim Energi er med på kampanjen og finansieringen av denne, og det er ikke lite penger energibedriftene legger på bordet for å heise miljøbevisstheten i Norge.
- Filmen har kostet 2,6 millioner. Totalt har kampanjen en ramme på åtte millioner kroner, men i tillegg har bedriftene bidratt med ulike ressurser gjennom blod svette og gledestårer, sier Pladsen.

Ny langfilm fra Grey
Konsulent og primus motor har altså vært nylig avgåtte byråsjef Jan Christian Fosseidbråten som dermed kommer opp med nok en langfilm. Grey og Fosseidbråten har tidligere stått bak langfilmer fra annonsører som Aker og Canal Digital.

Den fulle versjonen av filmen Grønn boks er på nesten to og et halvt minutt, og ble kun vist i sin fulle lengde i går kveld. Men TV-filmer bare ett av mange virkemidler.
– Kampanjen kombinerer massekommunikasjon med pr og med jungeltelegrafen, og vi spiller på både politiske kunstneriske, sosiale og energifaglige strenger, sier Pladsen.

Virtuell masse-demo
Som virkemidler i kampanjen vil annonser bli kjørt på TV, lokale events og pr-stunts.
– Filmen er det fokale punktet som alt spinner rundt. Filmens avslutning er det som best sumererer kampanjes mål. Filmen setter opp den «Grønne boksen» som er temaet for kampanjen, og dette er en boks som skal fylles med klimaløsninger. Her er fornybar energi en av dem, og det hele er konsentrert rundt det å bli med å snu utviklingen, sier Pladsen.

På hjemmesidene gronnboks.no er det mulig å gjøre flere aktiviteter der en av dem er et virtuelt massedemonstrasjonstog.
– Det er verdens første i sitt slag og det skal bli det største. I det virtuelle demonstrasjonstoget kan du stå side ved side med alle andre demonstranter, og se det i fugleperspektiv, sier Pladsen.

Poppe med regien
Regissørene har vært Erik Poppe og Gaute Hesthagen med produsent Gry Sætre fra Paradox. I tillegg til disse har Jan Christian Fosseidbråten (konsulent), Jo Espen Johansen (AD) og Marianne Knutsen (tekst) vært med.
- Alle de har vært uvurderlig for utviklingen av filmen og kampanjen, sier kommunikasjonsansvarlig Kristian Marstand Pladsen i Energibedriftenes Landsforening (EBL).

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.