Nedtelling til Gullblyanten: Silje Helene Fjeld

KF Nyheter teller ned til Gullblyanten sammen med utvalgte kreatører. Førstemann ut er Silje Helene Fjeld, tekstforfatter i Try.

I forbindelse med at Gullblyanten er på trappene tar KF Nyheter forsøksvis pulsen på byråene og folkene som jobber i dem under nedtellingen til årets viktigste reklamekonkurranse.

Førstemann ut er Silje Helene Fjeld, tekstforfatter i Try. Hun er et konkurransemenneske langt inn i sjela og «grugleder» seg derfor til Gullblyanten. Dessuten drømmer hun om å se Eivind Moe på scenen i løpet av årets prisutdeling.



Hvorfor trenger den kreative bransjen en konkurranse som Gullblyanten?
– Gullblyanten er den eneste konkurransen som er fullt og helt på kreatørenes premisser. Det er en viktig inspirasjonskilde og en påminnelse om hvorfor vi har verdens beste jobb.

Hva står frem som mest og minst minneverdig av egne Gullblyanten-opplevelser?
– Det var ekstra gøy i fjor. Da vant Tone og jeg sølv i elevkategorien samtidig som vi vant et diplom og sølv for Try. Ellers er det lærerikt å juryere, og faglig sett er det til stor inspirasjon. Dessuten blir man litt forberedt til den store dagen … Som konkurransemenneske langt inn i skjelettet er Gullblyanten en av de beste og verste dagene i året. Det er så gøy å vinne og utrolig skuffende å tape. De som sier at det ikke gjør noe, at det ikke er noen tapere på Gullblyanten, det er jeg helt uenig i. Tap og vinn med samme sinn, det ordtaket er ikke noe for meg. Selvinnsikten er ikke på det høyeste nivået den dagen.

I fjor fikk ikke diplom-vinnerne gå opp på scenen for å ta i mot prisen. I år er de ønsket velkommen tilbake i rampelyset. En kommentar?
– Diplom henger veldig høyt, vinnerne fortjener å skinne.

Nytt av året er at kampanjekategorien deles opp i to: En for enmediale kampanjer og en kategori for flermediale kampanjer. Tror du dette er et smart trekk?
– Ja, det tror jeg var lurt.

Hvilke jobber tror du har størst vinnersjanser, og har du selv noen personlige favoritter?
– De gode ideene som er godt gjennomført på alle plan, er de som bør ha størst vinnersjanser. Jeg håper det er slik det fungerer i praksis også. Jeg har selvfølgelig noen favoritter som jeg håper får uttelling. Men det er kanskje ikke bransjens toppår dette.

Hvem, hvis noen, fortjener årets Ærespris?

– Jeg har ikke vært lenge nok i bransjen til å komme med noen stor analyse. Men Eivind Moe skulle jeg gjerne sett på scenen. Jeg har ikke fått gleden av å jobbe med ham selv, men kanskje dette hjelper?