Simonsen redder nattesøvnen

Tekstforfatter i Dinamo, Stein Simonsen har kreert en ny type lydbok for barn. Den inneholder ikke et eneste ord, bare en masse beroligende, monotone lyder.

I mai 2005 ble Stein Simonsen far til tvillinger. Det var, ifølge ham selv, «heftige saker».




– Det sies at 1-2 timers hyling per dag er et slags normaltall. Pr. baby. Siden våre gråt på skift, betyr det at vi hadde minst 3-4 timers Circus Arnardo hver eneste dag. Jeg kan forsikre at det er mer enn nok til å bli sprø. Topper du det med et anstrøk av kolikk, så er du virkelig ute og kjøre, forteller Simonsen.

I tillegg kommer naturligvis bekymringen for hva all gråtingen kan komme av.
– Det er ikke så lett å bli klok på hva de endeløse vokalene betyr, og som kjent foreligger ikke ordboken Babyspråk-Norsk/Norsk-Babyspråk enda.


Lyden av bil I desperasjon søkte herr og fru Simonsen etter råd, bot og bedring. En metode som virket ganske bra var å utsette tvillingene for monotone, repeterende lyder. Som duren av en bilmotor. 

– En dag kom jeg på at hvis jeg kunne flytte billyden inn, så slapp jeg å bære den hylende ungen ut i bilen hver gang det begynte en ny konsert.

Dermed dukket idéen opp om å forske litt på hvilke lyder som ga best
effekt, og deretter samle dem på en CD.
– Etter en tids prøving og feiling satt jeg der med 17 spor, en slags «Ísak og Viljars Greatest Hits». De største slagerne hos guttene mine var malingsblander, bølgeskulp og didgeridoo, forteller Simonsen.

I en bokhandel nær deg Han gikk til Cappelen med idéen, og forlaget tente umiddelbart. Den ferdige CD'en er nå lansert, og selges i bokhandler over hele landet. Den er også tatt opp som hovedbok i bokklubben Babyglede og har fått oppmerksomhet fra en rekke medier. 

I tillegg til selve CD'en med lydspor, inneholder utgivelsen et utvalg med ulike artikler og andre råd mot spedbarnsgråt, samt en illustrert innføring i babymassasje.

Men er ikke disse lydene slitsomme å høre på for voksne mennesker? Vi vil jo helst unngå bildur? Og i hvert fall didgeridoo!
– Mennesker som stiller det spørsmålet har stort sett det til felles at de ikke har vært utsatt for virkelig helhjertet spedbarnsgråt. Dessuten er det et viktig poeng at det ikke skal mye til av volum for å oppnå ønsket effekt. Det virker som det sentrale for barnet er å få noe annet å tenke på, noe som flytter oppmerksomheten vekk fra mageknipen eller hva det nå er som fører til gråting. 

Det fødes over 50.000 barn i Norge hvert år. Bortimot samtlige av dem gråter. Skal du slutte å lage reklame nå?
– Jeg blir nok ikke rik av dette, men synes det er gøy å få idéen satt ut i livet. Dessuten unner jeg både ungene og alle de utslitte spedbarnsforeldrene de ekstra timene med søvn dette produktet kan gi, sier Simonsen.

Forut for reklamekarrieren var Stein Simonsen både journalist og jurist. I dag jobber han som tekstforfatter i Dinamo reklamebyrå.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.