Uforstående til sensur

Reklame- og designbransjen reagerer med forbløffelse på Ruters sensur av reklamekampanjen fra Dansens Hus.



Ruter har fjernet alle 240 av de 400 plakatelementene på Oslos trikker som ikke inneholdt navnet til Dansens Hus som avsender. Busselskapet mener nemlig at den røde og slyngende grafiske profilen minner om tagging.

Nå vurderer Dansens Hus erstatningskrav, melder Dagens Næringsliv.

– Jeg har alrdi vært borti dette; at et visuelt uttrykk er fjernet fordi det ligner en ulovlig handling, sier daglig leder i Kreativt Forum, Sol. M. Olving, til DN.

– De står fritt til å selge reklameplassen til hvem de vil, men de som kjøper dem, må kunne være sikre på at de får det de har betalt for, så lenge budskapet ikke er lovstridig eller virker støtende. At noen assosierer dette med tagging, synes jeg er drøyt, sier Olving.

Kjøpt og betalt
Daglig leder i Grafill, Anne-Mette Hoel, er i liket med Olving uenig i beskrivelsen av plakatene.
– Dette grafiske uttrykket finner du på en kjøpt og betalt reklameplass. Det er ikke sprayet på stasjonen eller trikken, sier Hoel til DN.

Selv administrerende direktør Bernt Reitan Jensen i Ruter innrømmer at selskapet burde ha klarere rettningslinjer.
– Når plakatene først er hengt opp, er det en unødvendig tøff avgjørelse å ta dem ned igjen, sier han til Dagens Næringsliv.