Gore lanserer miljøkampanje

Nobelprisvinner Al Gore lanserte søndag en kampanje til en verdi av drøyt 1,5 milliarder kroner (300 millioner dollar) for å tvinge miljøsaken inn i den amerikanske valgkampen.



Gore annonserte kampanjen i et avsnitt av aktualitetsprogrammet 60 Minutes, der han opptro sammen med sin kone Tipper. Han kunne videre fortelle at han donerer en del av sin personlige formue til bruk i kampanjen.

Paret fortalte 60 Minutes at de også donerer Nobelprispengene, i tillegg til en tilsvarende sum av overskuddet fra boken og filmen «An Inconveniant Truth».

Gore fortalte at håpet er å overtale amerikanerne om at å redde planenten er noe som hever seg over politiske skillelinjer.
– Vi er alle på samme lag i denne saken. Jeg kan ikke tro at det er vår skjebne å ødelegge denne planeten. Det er ikke vår skjebne. Men vi må våkne opp og forstå den moralske plikten vi har om å gjøre det rette, og slutte med denne tåpelige politiske leken rundt emnet. Dette handler om overlevelse.

TV-kampanjen begynner på amerikanske skjermer denne uken, og den gjør par ut av amerikanske politikere og kjentfolk som vanligvis langt fra er politiske allierte, men som har samme mål i miljøsaken.