Her kommer Carltons himmelske tropper

Den australske bryggerikjempen Foster's lanserer den femte filmen i Carlton Draught's «Made From Beer»-kampanje. Clemenger BBDO, Melbourne står bak.

7761 3571d original

Den nye filmen følger opp humorsuksesser som «Big Ad» og «Flashbeer», reklame som gjør narr av ølreklame og reklame generelt, på guttete vis.

Denne gangen danner et flyvende ølstunt som går helt galt historien, og Foster's har ikke spart på pengene for å få det til: Filmen kostet over dobbelt så mye som en gjennomsnittlig norsk spillefilm, 9 milloner amerikanske dollar (i overkant av 46 millioner norske kroner).

Peter Sinclair, som lyder tittelen «general manager of beer» hos Foster's, mener «Sky Troop» vil gjøre en minst like god jobb som forgjengerne, som inkluderer «Horses», «Canoe», «Big AD» og flashdanceparodien «Flashbeer».
– Det vil selvsagt forekomme sammenlikninger, men filmen er unik nok på ide, innhold og galskap slik at den vil finne sin egen plass i forbrukernes hjerter, sier han til den australske reklamebloggen Campaign Brief.

Reklame av verdensformat Han legger til at Carlton Draught de siste syv årene har trosset alle markedstrender og på den måten vokst seg tre ganger større. Han forteller om en suksesshistorie drevet fram av en merkevareposisjonering som «en god, ærlig øl som ikke tar seg selv alt for alvorlig».
– Hver eneste gang vi har levert kvalitetsinnhold og reklame av verdensformat til den australske forbrukeren, har denne reagert positivt og gitt oss sin stemme via lommeboken. Det er ganske enkelt drivstoffet bak suksessen, sier han.

Kampanjen er foreløpig eksklusivt for nett, og sparer således mange penger på medieplassering, men den skal også vises på TV fra mai. Dette er første forsøk for Clemenger BBDO, Melbourne, som tok over stafettpinnen fra George Patterson Y&R Melbourne.

Filmen «Sky Troop» er regissert av mannen bak «Big Ad», Paul Middleditch fra Plaza films.

Se filmen her (fullskjerm, ekstern nettside).