Jimmy Royal og Dinamo design ble hedret

En fremtidsrettet NetCom-reklame og den nye profilen til Den norske Opera & Ballett var onsdag blant de heldige som mottok hyllest fra Norsk Designråd i form av Merket for god design. Apt, Virtual Garden design og Tangram Design ble tilsvarende belønnet.

6573 cdd3a original

12 bedrifter mottok det høythengende Merket for god design for visuell kommunikasjon eller interaktiv design. Dette skjedde under Designdagen 2008 onsdag ettermiddag:

*Reitangruppen for nye nettsider, produsert av Apt
* Dagsavisen med nye nettsider, produsert av WM-data, a LogicaCMG company
* Den norske Opera & Ballett med institusjonsnavn, merkearkitekttur og profil, utviklet av Dinamo Design
* Politihøgskolen med rekrutteringsidentitet utviklet av Gazette
* Jatak med visuell profil, utviklet av Strømme Throndsen Design
* UMB med visuell profil, utviklet av Tangram Design
* Vassdal & Eriksen med visuell profil, utviklet av Haltenbanken
* Arbeidsgiverforeningen Spekter med visuell identitet, utviklet av Uniform
* Magasinet NO for design, utviklet av Claudia C. Sandor & Halvor Bodin
* NRK Nyheter for designprofil for NRK Nyheters sendinger, utviklet av NRK Produksjon og Kemistry
* Nova Sea med visuell profil, utviklet av Virtual Garden Design
* NetCom med Ring deg selv i fremtiden, laget av Jimmy Royal

Hei til mitt fremtidige jeg NetCom mottok Merket for god design for ungdomskonseptet «Ring deg selv i fremtiden», utviklet av det interaktive byrået Jimmy Royal.

Konseptet handler om å legge igjen en telefonbeskjed til seg selv, som du deretter mottar etter valgte tidsrammer, alt fra noen uker til tre år. Designjuryen lot seg begeistre over løsningen og ideen, og beskrev den som «originalt, teknisk sett suveren og imponerende godt gjennomført.»

Omdiskutert profil Den norske Opera & Ballett mottok merket for utviklingen av sitt nye institusjonsnavn og merkearkitektur, og den omdiskuterte nye profilen. Da profilen til Den norske Opera & Ballett ble lansert høsten 2007, ble den enkle streken et hett diskusjonstema både i designmiljøet og i pressen.

I dagens utgave av Dagens Næringsliv gir designere som Marius Renberg, Egil Haraldsen og Gina Rose Opera-profilen det glatte lag. Veteranen Bruno Oldani er derimot mildere stemt.
– Målt mot andre, ofte prisbelønte logoer, er operastreken slett ikke verst, sier Oldani til DN, og gir logoen karakteren «middels minus», mens han fremholder mange andre kjente firmalogoer som verre.

– Båtpropellen til Telenor er elendig. Nasjonalmuseets logo har noe nynazistisk militant over seg og Get-logoen ser ut som om noen har kjørt over kringlen til Baker Hansen, sier Oldani til DN.

Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. I år hadde de 126 søkere, likevel var det bare 35 som nådde helt opp.

Her kan du se alle årets vinnerne av Merket for god design.

Designutstilling Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen Merket for god design og Unge talenter i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design.De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.