Lanserer nytt måleverktøy

Nå kan de som laster opp video til YouTube finne ut hvor og når den blir sett.

7038 ce9a2 original

YouTube har blitt et stadig viktigere distribusjonsverktøy for innholdsleverandører, medieselskaper og annonsører, og nettstedet har merket et økende press for å åpne opp for informasjon om brukernes seervaner.

Nå har nettstedet – som ifølge ComScore distribuerer en tredjedel av alle videoene som er å finne på nett – svart på etterspørselen ved å lansere et analyseverktøy som skal la oppladere se den geografiske sammensetningen av sitt publikum, samtidig som det leverer en tidslinje for å kartlegge filmsnuttens popularitet. Fram til nå har den eneste offentlig tilgjengelige informasjonen vært seertall, kommentarer og stemmegivning.

Tracy Chan, som er product manager for selskapet, sier til Advertising Age at analyseverktøyet vil være til hjelp for innholdsleverandører som vil dyrke fram et publikum og optimalisere resultatene.
– Med den nye innsikten om geografi og tidspunkt får du et bedre overblikk og mer kontekst rundt publikum … og ganske sikkert noen signaler som kan hjelpe deg med å gjøre videoen din mer populær.

– Dette er verdens største fokusgruppe for videoer, legger han til.