Norsk design kan bli best i verden

Det er ingenting i veien for at norsk design skal være best i verden på de områder der norsk næringsliv stiller sterkt, uttaler en offensiv nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen i forkant av Designdagen 2008.

12535 a2a4e original

12. mars går Designdagen 2008 av stabelen på DogA-senteret i Oslo. Vi skal ikke mer enn et halvt år tilbake i tid siden sjefen i Norsk Designråd, Jan R. Stavik, uttalte at norsk design manglet to ting for å lykkes i verden: Lidenskap og politisk vilje. Det synes ikke å påvirke næringsministerens entusiasme i nevneverdig grad.
– Dette er et svært viktig arrangement som viser fram resultatene av nyskaping og innovasjon i norsk næringsliv, kommenterer Dag Terje Andersen.

Nærings- og handelsministeren påpeker at riktig bruk av design fremmer innovasjon, noe som igjen øker konkurransekraften. – Derfor er design viktig for næringslivet i gode tider. I mindre gode tider er det livsnødvendig, fastslår han.

Må være best
Andersen mener norske bedrifter har mye å tjene på god design.
– Norske bedrifter kan sjelden konkurrere på pris alene. Vi må konsentrere oss om å være best, vi må tilby de mest attraktive varene og tjenestene. Derfor bør flere tenke på at det er mye å hente på god design, blant annet økt verdiskaping og mer lønnsomme arbeidsplasser, sier han.

Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen «Merket for god design og Unge talenter» i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design.

Bilde: Dag Terje Andersen (t.v.) og administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen.