Reklamekamp om trafikksikkerhet

Mellom 40 til 160 millioner kroner ligger i potten når Statens vegvesen jakter reklamebyrå.



Statens vegvesen er i gang med ny byråkonkurranse, etter å ha vært i Grey og Virtual Garden siden 2005-2006. Førstekonsulent Cecilie Lindheim i Vegvesenet understreker at de har vært godt fornøyd med sine partnere på reklamesiden, og at det er offentlige innkjøpsregler som ligger bak byråkonkurransen.
– Nå ønsker vi oss en rammeavtale hvor alle våre reklameteamene kan inngå i avtalen. Det eneste vi vet spesifikt nå er at vi skal ha en kampanje om fart og fartsrelaterte temaer, sier Lindheim i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

Samler reklame, pr og mediebyrå Vegvesenet har kjørt flere store årlige kampanjer. Blant annet manuskonkurransen frontet av Sigrid Bonde Tusvik, der ungdom ble invitert til å skrive et manus til en kampanjefilm om trafikksikkerhet. Den var det Grey som stod bak.

Nytt i denne byråkonkurransen om Vegvesenet er at de ønsker å samle reklamekontoen og ikke sprer den tematisk slik de har gjort mellom Virtual Garden og Grey. Videre inkluderer konkurransen tjenester som pr og mediekjøp.

Årsaken er ifølge Lindheim at det gir grunnlag for et enklere samarbeid.
– Da samler vi aktører som kjenner saken og målgruppene fra før, og som vet hva vi ønsker oss og hvordan vi jobber.

Kreativ dag Det er reklamebyrået som har «lead» i konkurransen, og det er derfor de som skal testes mest. Etter at Vegvesenet har valgt tre til fem reklamebyråer som de går videre med, skal det arrangeres en kreativ dag. Basert på en «brief» gitt på forhånd skal reklameteamene fra disse byråene møtes til dyst og måle reklamemusklene på direkten: Redskap blir tusj og papir og godtgjørelsen er på 30.000 kroner pr byrå.

Cecilie Lindheim i Vegvesenet håper på stor interesse fra reklamebransjen.
– Vi håper vi får bred oppmerksomhet om denne konkurransen slik at vi kan velge blant de beste. Statens vegvesen er en interessant samarbeidspartner med samfunnsrealterte og viktige utfordringer, sier Lindheim.

Mellom 40 – 160 millioner kroner Kontrakten som byråpene skal knive om er estimert til mellom 40 – 160 millioner kroner. Den svært store spriken i beløp forklarer Statens Vegvesen med at det i den ene enden er budsjettert med 20 millioner kroner inklusive moms i to år uten forlengelse av kontraten, og i den andre enden kan være snakk om 38 millioner kroner årlig i fire og et halvt år.
– Det jobbes med et nytt forslag til ny nasjonal transportplan som ligger til behandling i Storting og i departementet nå. Der kan budsjettet settes opp til 38 millioner kroner til trafikksikkerhetskampanjer, sier Cecilie Lindheim.

Artikkelen er også publisert i Kampanje.