Sammen for alvor

Styringsgruppen for årets Reklame for Alvor (RfA) er klar til dyst. Nå ønsker de seg mange og gode søknader fra ideelle norske organisasjoner med behov for god kommunikasjon og mediemuskler.

6433 e7632 original

Årets kampanje fra RfA, kreert av Saatchi & Saatchi for organisasjonen WayBack, har vært en kjempesuksess, med blant annet moralsk og muntlig backing fra justisminister Knut Storberget og dekning på Dagsrevyen.

Det trenger man ikke nødvendigvis moderne tracking og alskens ubegripelige måleverktøy for å slå fast. Kampanjens formål var nemlig å rekruttere faddere til folk som nettopp har sluppet ut av fengsel, og bare kort tid etter at kampanjen begynte fikk WayBack så mange henvendelser at de bare så vidt hadde kapasitet til å svare alle.

Vil videreføre suksessen Årets styringsgruppe ønsker å ta lærdom av hva som klaffet, og følgelig videreføre suksessen til neste års kampanje. Søknadsfrist for organisasjoner som ønsker gratiskampanjen er 19. mai.



– En slik suksess hjelper i hvert ledd. Vi ønsker å lære av årets kampanje og spisse briefen deretter, forteller Væhle.

– Jeg tror én av faktorene for at en slik kampanje skal slå an, er at den føles nasjonalt viktig. Dermed er det også potensial for god reklame av nasjonalt format, sier Væhle.

I år som i fjor er det Kjetil Væhle, byråleder og konsulent i TBWA\Oslo, som leder RfA 08. Karianne Berg fra Kreativ Forum fortsetter også som prosjektleder. Ellers er det bare nye koster, nemlig: Juryleder Anders Molstad fra Virtual Garden, mediekontakt Marianne Skau fra Vizeum og PR-kontakt Eirik Øiestad fra Släger.

I fjor var det «bare» 60 organisasjoner som søkte RfA, grunnet momsproblematikken, som da enda ikke var avklart. Tall fra tidligere år viser at antall søknader ligger omtrent mellom 70 og 100, med en foreløpig topp i 2006, da hele 93 organisasjoner søkte om kampanjen.

Alvorlig reklame Juryleder Anders Molstad ønsker å sette sammen en bred jury for å oppnå en kampanje som rører ved flest mulig. Han er ikke redd for at vår fragmenterte og lynkjappe medievirkelighet har som konsekvens at vi unngår å stoppe opp og reflektere rundt «alvorlig» reklame.
– Fjorårets kampanje motbeviser jo dét. Dessuten viser min egen erfaring fra Jølstad-kampanjene at selv ikke døden er for alvorlig til at man kan knytte god og ettertenksom reklame opp mot tematikken, sier Molstad.

Væhle vil til slutt oppfordre KFs lesere til å tipse styringsgruppen om organisasjoner der ute som bør søke.
– Ikke alle ideelle organisasjoner vet om at Reklame for Alvor eksisterer. Det må vi gjøre noe med.

Her er årets RfA-evenementer:

Søknadsfrist 19. mai
Kick-off og brief for RfA 26. august
Innlevering 18. september
Juryering 22. september
Prisutdeling og fest 25. september

076eb9e7-afa0-457b-a1c2-710dc96ee3a5.pdf