Reklamedugnad i Sverige

Kjempesatsing fra den svenske annonsørforeningen. Drar i gang stor reklamekampanje. Slipp brekket, er beskjeden.

11403 37bcc original

Det er den svenske annonsørforeningen, Sveriges Annonsörer, som står bak den store satsingen som omfatter en stor reklamekampanje, nettside, informasjonsfilm med en av Sveriges ledende markedsføringsprofessorer og en rekke artikler og forskningsmateriale.

«Våg å satse nå!» og «Slipp håndbrekket», er beskjeden i det som kanskje blir medie- og reklame-Sveriges viktigste informasjonskampanje i år.
– Forskningen viser tydlig at selskap som satser i dårlige tider har en fantastisk utvikling, sier Anders Ericson, administrerende direktør i Sveriges Annonsörer til svenske Resumé.

IKEA, H&M og Coca-Cola som tre gode eksempler på selskap som ikke kutter i reklameinvesteringene i dårlige tider og som skal tjene som gode eksempler når Sveriges Annonsörer går ut med en stor reklamekampanje som skal få andre svenske selskaper til å følge deres eksempel.
– Vi vil få ut budskapet om at selskaper som ikke jobber løpende med kommunikasjonen sin taper på det, sier Anders Ericson.

Reklamekampanjen er laget sammen med reklamebyrået Forsman & Bodenfors og starter opp mandag. Kampanjen skal løpe hele sommeren. Mediemiksen er satt sammen av særlig aviser, men og tv og radio hører med i planen.

Som i Norge er også det svenske reklamemarkedet under sterkt press. Også svenskene har en nedgang i reklameinvesteringene på rundt 15 prosent, ifølge tall fra IRM.
– Vi gjør ikke dette for å redde mediene, de er ikke våre kunder. Men vi tror på kommunikasjon, sier Ericson.

6910d9e2-61cd-4f0b-8bad-471a040bbd4b.pdf