«Sint» reklame ny USA-trend

I USA er mange frustrerte som resultat av «The Great Recession». Reklamebransjen svarer med en rekke aggressive reklamekampanjer som søker å kanalisere forbrukernes harme.

9419 34f66 original

Mainstream-reklame drevet av aggresjon og frykt har fram til nå vært sjelden vare, ettersom større merkevarer nøler godt og lenge før de tar sjansen på å skremme vekk forbrukerne. Denne trenden kan dermed bety at finanskrisen har avlet en betydelig forandring i opinionen.

Et eksempel på dette er Eastman Kodak Company, som for tiden kjører en kampanje for sine printere og blekkpatroner som raljerer i vei om en «5 milliarder dollar dyr flekk» (stain) på økonomien som følge av den «overbetalingen» andre blekkpatronprodusenter forlanger.

En annen merkevare som forsøker å hisse seg opp, er frokostblandingen Post Shredded Wheat, som i sine nye annonser erklærer at «Fremgang er overvurdert» og at «Innovasjon er ikke vennen din». Likeledes vrir billig-flyselskapet JetBlue seg i smerte over toppsjefer som tvinges til å selge privatjet'en, for så å ønske dem et særdeles lite ektefølt «Velkommen ombord».

«Stanken av grådighet.»
Alkolhol og aggresjon går som kjent hånd i hånd, og Miller High Life har i disse dager en kampanje der en typisk representant for blåsnipp-arbeiderklassen fryder seg over å fjerne ølflasker fra jålete trendbarer, restauranter og gourmetbutikker som selger merket til «overpris».
Harley Davidson vemmer seg over «stanken av grådighet og milliardkonkurser», mens de slår fast at «Det amerikanske idealet om arbeid og belønning ikke svinner i takt med aksjemarkedet» (se bilde i toppen av saken).

Frykt og uvisshet. Ideen er å gi en respons på følelsen av frykt og uvisshet med en kampanje som resonnerer emosjonelt, forklarer Jim Nelson, kreativ leder hos Carmichael Lynch, som gjør reklame for motorsykkelmerket.
– Det er en opprørsk, ukonvensjonell form som erklærer at «jeg akter å leve livet mitt slik jeg selv vil, uansett hva som skjer», forklarer han til New York Times.

Og Harley-Davidson har lykkes med formen; selskapet, som var den første store aktøren som lot forbrukerne vite at også de var sinte, har økt sin markedsandel siden kampanjen begynte i mai 2008. Også Eastman Kodak kan fortelle om et salg som overgår enhver forventning. Men det finnes grenser for hvor mye et selskap kan hisse seg opp.
– Jeg ville vært veldig forsiktig med å lage kommunikasjon som later som om den forstår forbrukeren, eller at den står på forbrukerens side. Risikoen for at det skader merkevaren er stor hvis kommunikasjonen ikke har særlig relevans til produktet, sier sjef for konsulentselskapet Reason Inc, Marc E. Babej.

Bessemer Trust Company, et selskap som hjelper de rike med å forvalte pengene sine, har klokelig lagt seg på en annen linje. I en fersk kampanje spør selskapet ydmykt «Men hvorfor skulle du tro på et ord vi sier?»

Foto: Nitot. Publisert med CC-lisens.