DDB Amsterdam vant Film Grand Prix

Cannes: DDB Amsterdam vant Film-GP med en Philips-reklame, mens Obama-kampanjen vant både Titanium og Integrated Grand Prix. Kitchens finalefilm for Finn.no ble ikke premiert.

5915 6b62f original
5916 1b9f1 original

Reklamefestivalen i Cannes er slutt, og som vanlig er det prissermonien for Film samt dobbeltkategorien Titanium and Integratet som ender det hele.

Av filmkategoriens 3453 arbeider, bestemte juryen, ledet av David Lubars fra BBDO North America, at 263 arbeider skulle i finale, inkludert Kitchens film «Still Life»/«Adonis» for Finn.no. Grand Prix gikk til slutt til filmen «Carousel», for Philips' TV i 21:9-format (kinoformat), laget av DDB Amsterdam.

Titanium and Integrated-juryen ble ledet av David Droga, grunnlegger og kreativ styreformann for Droga5. Av 403 arbeider ble 23 plukket til shortlist. Til slutt ble 11 Integrated-løver og tre Titanium-løver delt ut. Titanium Grand Prix og Integrated Grand Prix gikk begge til kampanjen «Obama For America in Washington» (se film nr. 2 i mediespilleren for en presentasjon).

Andre prisen som ble delt ut lørdag kveld var «Advertising Agency of the Year», som gikk til DDB Brasil, São Paulo. Årets byrånettverk, «The Network of the Year award», gikk til BBDO. Palme d’Or, som blir gitt til beste produksjonsselskap, gikk til Phenomena, Thailand.

Cannes-deja vu for «Wassup». En særskilt heder fra juryen gikk til Believe Media i Los Angeles, og regissør Charles Stone for deres «Wassup '08 «True Vote»-film. Den opprinnelige «Wassup»-filmen (for Budweiser) fikk Grand Prix i Cannes i 2002.

Vinnerne av Young Lions Film Competition ble også hedret: Det var det meksikanske teamet som vant gull, med Canada og Danmark med henholdsvis sølv og bronse.

Årets annonsør: Volkswagen.

95ea22ea-9389-42f7-98a6-082509f5db8c.pdf

e61c5562-a4f0-482f-ba23-e8a414319de5.xls