DM: En udefinerbar kategori

Cannes: Dinamos Stein Simonsen er endelig ferdig etter fem dager med intens juryering av DM-kategorien. Men han har ikke blitt noe klokere på hva DM egentlig er for noe. Snarere tvert i mot.

12791 398d1 original

Når ikke engang juryformann David Sable er særlig villig til å diskutere hva kategorien Direct egentlig skal være, hjelper det ikke stort at du er en sta fyr med gode argumenter når du kommer fra lille Norge. Stein Simonsen fra Dinamo har mye å fortelle om sin opplevelse av førstegangstjeneste i Cannes-juryen. I juryebeskrivelsen står det at jobbene i denne kategorien skal kunne oppfylle to vilkår: «targeted» og «call for action.» Men i praksis var det ikke helt sånn det fungerte, forteller han.

– Det var ganske interessant i starten da vi stadig diskuterte hvorvidt jobbene var sendt inn i feil kategori eller ei. Mange argumenterte med at jobbene måtte videre rett og slett fordi de var «good work!». Og fra festivalhold synes holdningen å være at gode jobber bør få flest mulig premier i så mange kategorier og underkategorier som mulig. Det har jeg litt vanskelig for å skjønne. Selv om jeg synes barna min er de peneste i hele verden, sender jeg dem ikke for å konkurrere på en bilutstilling.

Helgardering.
Simonsen tror mange flere norske jobber kunne kommet med på shortlist bare ved å gjøre noen enkle grep. Han kommer blant annet med følgende tips:

– 1. Aldri send inn jobber uten en en kort og stringent AVP(demofilm som beskriver ideen). 2. Ikke bruk irriterende musikk, da juryen skal høre på bidraget mange ganger. 3. Send inn jobber til flere kategorier og underkategorier. Stort sett alt som er med i Cyber, burde også sendes inn til Direct. Men dette gjelder ikke minst underkategoriene i DM: Flere av gullvinnerne i år, inkludert Grand Prix vinner flere priser i samme kategori for samme jobb.

Urettferdig grovsortering. Simonsen synes også at shortlist ble for omfangsrik, og slett ikke alle jobbene hadde noe å gjøre der, mener han. Samtidig ryker mange jobber ut urettmessig under grovsorteringen. Juryen deles inn i fem sub-juryer, der de jobbene som stemmes frem går direkte til shortlist. Noen jobber kan falle fra kun fordi jurymelemmer er litt trette eller tar seg en tissepause akkurat da.

– Det er slappere her enn i Gullblyanten. Litt løst snakk om plagiat eller en kommentar om at «it feels a bit like scam», kan være nok til at man i siste instans ikke stemmer på jobben.

Inspirert. Men alt i alt understreker han at han har blitt veldig inspirert av juryeringen.

– Nå er jeg sliten og virker sikkert veldig negativ. Men dersom jeg hadde vært min egen kunde, ville jeg ha bedt meg om å sette igang og jobbe rett etter Cannes. Jeg har sett mye virkelig inspirerende arbeid, og tenker at «dette skal jeg også klare!»

Vinnerne i DM blir offentliggjort i kveld, mandag, klokken 21.30.