Klart for reklame- og designdugnad

Stine Sofies Stiftelse har blitt tildelt neste års Reklame for Alvor-kampanje, og får dermed reklamehjelp for millioner fra reklamebransjen og mediene. KFs første designdugnad, Design for Alvor, går til Norsk Folkehjelp.

Etter grundig vurdering av 45 søkere har styringsgruppen for Reklame for Alvor (RfA) besluttet at stiftelsen skal få bransjens hjelp til å lære barn og voksne å si fra om vold. Norsk Folkehjelp ble utvalgt i den aller første «Design for alvor».

Reklame for Alvor er reklamebransjens dugnad for gode formål. Vinneren får en kampanje og annonsering som kan være verdt flere millioner kroner. I år kom det inn 45 søknader fra organisasjoner, mot 37 i fjor. 13 søkte på Design for alvor.

God oppslutning. – Vi er godt fornøyd med deltakelsen, og det var en stor utfordring å velge mellom så mange gode saker, sier Bente Kvam Kristoffersen fra DDB Reklamebyrå. Hun leder Styringsgruppen for Reklame for alvor, der hun har med seg Tore Woll fra McCann, Dag Stian Solhaug fra Bleed, Lars Kvam Kristoffersen fra MediaCom og Ole Christian Apeland fra Apeland Informasjon. Karianne Berg er prosjektleder fra Kreativt Forum.

Skal få flere til å si fra om vold. Stine Sofies Stiftelse er stiftelsen som ble opprettet av moren til et av Baneheia-ofrene, med formål å bekjempe vold mot barn.
– Vi fyller 10 år i 2010, og kampanjen blir en svært viktig aktivitet for oss i markeringsåret, sier en glad Richard A. Nordahl i stiftelsen. Kampanjen skal ha som mål å få flere til å si fra om vold mot barn. Barn skal si fra til voksne, voksne skal si fra til barnevernet eller politiet. Neste skritt er at reklamebyråene får brief etter sommeren og konkurrer om den beste løsningen. Kampanjen går på lufta i første kvartal 2010.

Norsk Folkehjelp får ny design. Design for alvor skal gjennomføres for første gang, og også her hadde styringsgruppen et vanskelig valg. 13 gode saker ble vurdert før valgte falt på Norsk Folkehjelp, som kan se fram til en oppdatert og moderne grafisk profil.

Foto: Carf (Flickr). Bildet er publisert med en Creative Commons attribution-lisens. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.