Klart for slanket 56-åring
Cannes: Kreativt Forum er tilstede på Rivieraen for å delta på den 56. reklamefestivalen, en langt mindre befolket affære enn tidligere på 2000-tallet.
I fjor deltok det 12000 mennesker under Cannes Lions. I år er tallet omtrent 6000, noe stemningen i det foreløpig glisne festivalpallaset bærer preg av på festivalens første dag.
Antall innsendte arbeider har også blitt påvirket av finanskrisen, men ikke i like stor grad som med antall delegater, med en nedgang på omtrent 20 prosent fra 28284 arbeider i 2008 til 22652 i år.
I år er det omtrent 30 nordmenn på delegatlisten, inkludert den norske pressekontigenten. Fire nordmenn har jurytjeneste: Mathias Friis, gründer og kreativ direktør i Mediafront sitter i internettjuryen, partner og AD i SMFB, Hans Martin Rønneseth deltar i radiojuryen, kreativ leder i McCann Tore Woll sitter i filmjuryen mens tekstforfatter Stein Simonsen fra Dinamo er i DM-juryen.
Slik foreløper uken seg: I ettermiddag, søndag blir det delt ut shortlister (finalister) i kategoriene for DM, Promo og PR.
Mandag: Shortlister for Media, Outdoor, Radio og Press (print) blir offentliggjort, og vi får også vite hvem som vinner Young Lions Print, Promo, PR og DM.
Tirsdag: Shortlists: Cyber og Design.
Vinnere: Utendørs, Radio, Media, Young Lions Media. I sistnevnte kategori deltar Simen Kjær, mediaplanner i carat, og Nina Christensen, communicationplanner i Carat.
Onsdag: Vinnere av Young Lions Cyber, Cyber, Press (print) og Design.
Torsdag: Film Lions-shortlist.
Fredag: Shortlister for Titanium og Integrated.
Lørdag: Filmvinnere, Titanium-vinnere og YL film-vinnere (hvor Finn Christian Knudsen og Eirik Sørensen fra Dist deltar).
Følg oss gjerne også via https://twitter.com/Grennert.