På skolebenken i Cannes

Cannes: Thomas Johansen og Kristine Dalene var de to heldige studentene som vant Capas studentkonkurranse om deltagelse på Roger Hachuels Academy under reklamefestivalen i Cannes.

10989 95c30 original


I et tett samarbeid med skolen fikk elevene i team på to i oppgave å løse en brief gitt av Capa. De fikk to dager på å løse den, der første, andre og tredjeårs studenter kunne delta. 50 team deltok, fire gikk videre og fikk presentere seg, mens kun ett team stod igjen som vinnere.

Oppgaven bygger på hvordan tenke mer kreativt rundt kino som arena. Vibeke Jacobsen, prosjektleder, i Capa forteller mer om oppgaven:
– Vi ville at studentene skulle tenke mer og annerledes enn bare 30 sek på lerretet. Dette er en reell problemstilling for CAPA, da flere og flere annonsører etterspør dette. I år var det en oppgave rundt kino, neste år kan det bli noe annet. Kristine og Thomas viste stor kreativitet og gode ideer, samt at deres presentasjon var god.

Lange dager. Studentene har tøffe dager med langt program, men de er ikke i tvil om at andre studenter hadde hatt stor glede av å være en uke på reklamefestival. De anbefaler flere studenter til å kjøpe seg studentpass eller forsøke å komme seg med på Hatchuels akademi til neste år.
– Vi har det fantastisk, men dagene er lange. Det er oppmøte kl 09:30 hver eneste dag i klasserommet vi deler med 35 andre studenter, fra 29 land. Skolen har valgt ut hvilke seminarer vi bør gå på og så diskuterer vi etterpå.

Det er en herlig miks av bakgrunner ved akademiet. Her finner man kreatører, markedsførere og plannere. Alle med et ønske om å lære mer.

Vinnerteamet hadde sett for seg at det skulle bli litt mer konkret casejobbing, men ser på oppholdet som en fantastisk mulighet til inspirasjon og skaffe seg kontakter.
– Vi har fått møte mange flinke folk og noen guruer. De har blant annet latt oss titte inn under juryering, samt satt opp egne forelesere og mentorer. Vi blir tatt godt vare på og får invitasjoner til det meste.

Som redaksjonen er teamet lite imponert over nettilgangen på palasset. De skulle egentlig laget blogg for å dekke oppholdet til sine medstudenter, men det har ikke vært så enkelt med forhistorisk internett.

Vinnerene går andre året ved markedshøyskolen og skal snart ta fatt på bacheloroppgaven.
– Vi har fått mange ideer om hva vi kan skrive om her nede.

Hvor disse to er å finne i fremtiden er fremdeles noe uklart. Dalene ser muligens for seg en jobb i et mediebyrå, og jobbe med merkvarebygging er heller ikke uaktuelt.