Reklamebyråer dropper Cannes

Det blir langt færre reklamefolk å se på Croisetten i Cannes i år. Tøffere tider preger norsk reklamebransje.

6862 b918c original

Om noen uker er det klart for årets store reklamearrangement og reklamefest når Cannes Lions dras i gang. Men med finanskrisen tungt tilstedeværende i de fleste økonomier, har norske reklamebyråer vært hardt rammet av de svært vanskelige tidene. Klimaet er dermed tøffere enn noen gang for festivalen som samler rundt 10.000 deltakere fra 85 land.

Og det er nå klart at det norske oppmøte blir labert. Flere av de store reklamebyråene dropper festivalen helt, eller i beste fall reduserer kraftig på antall personer som drar til årets reklamefestival. Kun Try og McCann ser så langt ut til å holde antall påmeldte personer på nivå med 2008. Fra byråer som Kitchen og DDB derimot er meldingen klar.
– Vi har en kreatør og en fra film som drar nedover, sier DDB-sjef Rolf Stokke til Kampanje.

Også Kitchen legger strengere føringer på Cannes-deltagelsen i år.
– Det blir svært få fra Kitchen i Cannes i år. 2009 er et usikkert år for alle og vi prøver å være så forsiktige vi kan med kostnadene, sier Haakon Dahl til Kampanje.

Det til tross for at Kitchen er et av de norske reklamebyråene med flest innsendte bidrag. Haakon Dahls Kitchen topper listen over innsendte bidrag både på tv og digitalt.

McCann og Try som ifjor. Men noen store byråer lar finanskrise være finanskrise. Fra reklamebyrået McCann reiser det en pen delegasjon nedover.
– Vi stiller omtrent som i fjor med rundt ti personer fra McCann, sier Banken som selv sier han ikke skal dra nedover.

Reklamebyråsjef Kjetil Try sier at han sender ned like mange som i fjor.
– Jeg tror vi er seks delegater. Like mange som i fjor. Mange fra byrået reiser ned for å snakke med kollegaer og kunder, også det som i fjor, sier Kjetil Try.

Klart dropp. Ifølge foreløpige tall fra den norske Cannes-representanten er det påmeldt 21 personer, og det er nettopp byråene Try og McCann som drar opp antallet. I tillegg er også SuddenlyOslo, Dist og Capa påmeldt med et fåtall personer. Men bildet kan endre seg når det nærmer seg festivalstart 21. juni. Tallene inkluderer heller ikke jurymedlemmer.

Men uansett er tallet betydelig ned siden i fjor. Sammenlignbare tall viser at det i 2008 var 53 som påmeldte til Cannes-festivalen. I 2007 var det 63 norske delegater som deltok på den internasjonale reklamefestivalen i Cannes. Det var mer en dobbelt så mange som i 2006 da kun 30 representaner fra norsk reklame- og markedsføringsbransje betalte den offisielle kontigenten.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

Til tross for færre norske delegater vil KFs tradisjonelle shortlistparty blir arrangert som planlagt torsdag 25. juni på stranda i Cannes.

Arkivfoto: Knut Røthe