Sølvtaggen til Traa og SuddenlyOslo

Tidlig i mai inviterte Kari Traa folk til å delta i en demokratisk designkonkurranse på nett. Nå er satsingen priset av Sølvtaggenjuryen. Jimmy Royal og Screenplay tok henholdsvis 2. og 3. plass.

8361 2ded6 original

Juryen mener løsningen er en gjennomtenkt videreføring av merkevareverdiene og stemningen til både kleskolleksjonen og merket Kari Traa. Ett konsept som ikke lar seg gjennomføre i andre kommunikasjonsflater og som leverer merverdi både for merkevaren og for kundene.
– Nettstedet er omfattende og med finpussede finesser ned til minste detalj. En har også våget å invitere til deltagerinvolvering, som en bruker for å oppnå flere ting. Den første er demokratiseringen av klesdesignprosessen, hvor ambassadører og designere kan lage sine egne mønster og publisere dem for å være med i trekningen om å få sitt mønster på plaggene. Den andre egenskapen er forbrukerinnsikt. Hvor en ved å observere hva kundene selv designer og foretrekker, kan få innsikt og kunnskap til forbrukertreder for neste kolleksjon. Juryen er svært imponert, kommenterer Juryformann Helge Tennø.

Kari Traa Inspiration er et samarbeidsprosjekt mellom digitalbyrået SuddenlyOslo og mediebyrået Vizeum.
– For en kreatør har dette vært bortimot et perfekt prosjekt. Vi har jobbet mye med å tilrettelegge for en god og leken brukeropplevelse og på å redefinere designmotorens funksjonalitet fra standarden, sier kreativ leder Tom Andersson i SuddenlyOslo.



2. plass til VisitDenmark og Jimmy Royal. På andreplass finner en igjen Visit Denmark. Denne gangen er det Jimmy Royal som står bak konsept og utforming.
– En utradisjonell kampanje som feter opp vårt Danske inntykk gjennom sin luftige og humorfylte harselering med erkedanske symboler. Dette er morsomt, sylskarpt og svært helhetlig gjennomført. Flere detaljer imponerer, som sannhet eller skrøne, last ned som lydfil, og den danske voiceoveren. Dette er ikke den vanlige oppskriftswebbben, men en hederlig måte å tenke annerledes på for en merkevare som allerede er godt etablert, og som konsekvent vil lufte alternative muligheter å vokse på, kommenterer Tennø.

Tredjeplassen tildeles Norwegian og Screenplay, «hvor en gjennom solid forståelse for merkevaren har levert en løsning som ikke bare gir utvidet produktkjennskap, men også fungerer som et velsmurt maskineri for å verve nye nyhetsbrevlesere, selv på kort tid.»

– Fjerdeplassen denne måneden går til IKEA Dekk Bordet og MediaFront, en kampanje som med høy presisjon og svært god utnyttelse av små formater får inspirert og invitert målgruppen til å ta en tur innom varehuset. Og det siste poenget som utdeles gis også til MediaFront men denne gangen for Landrover, som på en overraskende og snedig måte får SUV-entusiaster til å gni seg i hendene, sier Tennø.

SuddenlyOslo:
Konsulent: Martin Andersen, Produsent: Dita Berisha, AD: Tom Engli Andersson, Design: Henning Gjerde, Flash: Simen Gjermundsen & Ola Einang
Motion Graphics: Miran Kevic
Film: Stripe

Vizeum: Konsulent: Stian Giske Ødegaard
Medierådgiver Digitale Medier: Bendik Heiberg
Medierådgiver: Guro Dragsten