TBWA fikk UTprisen for mai

TBWA vinner UTprisen for mai med sin særegne jobb for Smartfish, der den rosa figuren «The Vibrant Twitterer» i april gikk rundt og forvirret folk i Oslo sentrum.

Omega 3 juice-produsenten Smartfish lanserte drikken Vibrant i april, og hovedelementet kampanjen var en person i rosa dress og med en grønn hjernehatt, som vandret rundt i byen og fortalte om det som kom i hans vei på mikrobloggtjenesten Twitter.

Flere av opplevelesene ble tatt opp på video og publisert på YouTube, inkludert flere knappe intervjuer med snowboardess Terje Håkonsen.

Juryen sier: «En fin og helstøpt utendørsjobb, som på en fiffig måte inkluderer flere nivåer av interaktivitet. En god og relevant løsning, som involverer en ung målgruppe på en smart måte i 2009.»

Les mer om The Vibrant Twitterer her.

Kunde: Smartfish
Arbeidsgruppe hos TBWA: Benjamin Aker, Martin Holm,
Erik Heisholt, Nicholas McLean, Ingrid Evensen
Frilans: Andreas Skjelbred Frølich
Illustratør, grafisk designer: Robin Snasen Rengård
Kostymør: Ellen Ystehede

Kommentarer

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

10 år, 8 måneder siden

Nei. Men jeg vurderer å gi den til The Vibrant Twitterer.

Jørgen Holst

Creative Director, Digital i Bates

10 år, 8 måneder siden

Jeg er helt for nytenkende ideer og å teste grenser, og jeg må si at dette er en av en av de jobbene jeg har sett det siste året som er mest annerledes og ny.Men akkurat månedens utendørs, og ikke minst juryens begrunnelse, den skjønner jeg ikke en døyt av.

Bernt Anker Bakken

Daglig leder / rådgiver i Why Oslo

10 år, 8 måneder siden

Med retorikk (kurset som Jørgen må ha gått)Jeg er helt for nytenkende ideer og å teste grenser, og jeg må si at dette er en av en av de jobbene jeg har sett det siste året som er mest annerledes og ny.Men akkurat månedens utendørs, og ikke minst juryens begrunnelse, den skjønner jeg ikke en døyt av.Dessuten syntes jeg Helge har et poeng, uten at han er veldig morsom av den grunn. Så det så

Jørgen Holst

Creative Director, Digital i Bates

10 år, 8 måneder siden

Hm. skjønner ikke helt mitt eget innlegg, gikk kanskje litt fort.

Lukas Szachanski

10 år, 8 måneder siden

Men... då får jag ju en craaazy banner som hypnotiserar mig. Då föredrar jag pizzapil jag...

Marius Hanstad

Kreatør i Geelmuyden Kiese

10 år, 8 måneder siden

Morsom reaksjon, Helge!Jeg er jurymedlem for Utprisen og ansvarlig for en den tungleste setningen; "En fin og helstøpt utendørsjobb, som på en fiffig måte inkluderer flere nivåer av interaktivitet.". Jeg kan følge deg igjennom de trøblete partiene av setningen.Hvis du søker opp ordet interaktivitet vil du finne veksel- eller samspill med noen, i denne sammenheng mottaker og avsender. Nivåer er en slags flåsete metafor for ulike steder/møteplasser hvor avsender møter sin mottaker.Dette er noen av punktene som gjør jobben bra, men setningen kunne sikkert vært løst på en mye bedre måte.Angående om dette er en god nok jobb som Utpris vinner i mai, så stod denne jobben, i mine øyne, ikke tilbake for noen av jobbene som var innlevert.

Ulrik Solum Waagsether

Tekstforfatter i Ernö

10 år, 8 måneder siden

Det gjør ikke det.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

10 år, 8 måneder siden

Pwnd by Odd Einar! That's it. Jeg nekter å reise til Cannes i år, blir hjemme og furter.

Helge Tennø

10 år, 8 måneder siden

Ha ha ha, dette er spikern i kista.Ikke vet juryen hvem Twitter appellerer til, og ikke vet de hva som appellerer eller er relevant til en ung målgruppe. Visnings og subscribertallene snakker for seg selv: http://www.youtube.com/user/smartfish09Og hva betyr "inkluderer flere nivåer av interaktivitet"?... og kan noen se til å få den pizzaen vekk fra musepekern min???

Pål H. Dobloug

Ansatt i MediaFront

10 år, 8 måneder siden

Original? Ja, definitivt! Nyskapende? Njaa... Som å danse halling barbeint på et teppe av tegnestifter.

Morten Halvorsen

Creative Director i Ming New York

10 år, 8 måneder siden

Gratulerer!

Odd Einar Hennøy

Tekstforfatter i Mvh.

10 år, 8 måneder siden

Harald: Du sitter i et fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris. Det mangler blant annet et par vinger på det styrtende flyet. Skulle ikke tro det krevdes en hjerneforsker for å klekke ut løsningen. Men det er ikke sikkert du liker den.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

10 år, 8 måneder siden

Helge: Du har et pizzastykke til musepeker, det mangler et pizzastykke i pizzaen i banneret. Skulle ikke tro det krevdes en hjerneforsker for å klekke ut løsningen.

Jørgen Holst

Creative Director, Digital i Bates

10 år, 8 måneder siden

Kan jeg få billetten din, Harald? Jeg kan godt løpe rundt og spørre folk hva de synes om Cannes og sånn, publisere noen shortlister og representere deg på kf-festen og greier.