To Grand Prix til «The Best Job in the World»

Cannes: Vinnerne i DM, Promo og PR er offentliggjort. Tourism Queensland tok med seg mange av de aller gjeveste prisene. Ingen av de norske jobbene i finalen fikk premie.

9734 e603d original
19784 e00f8 original
19787 8a727 original

Kampanjen «The Best Job in The World» for Tourism Queensland, som skulle skape turist-oppmerksomhet om de idylliske øyene rund Great Barrier Reef, ble den første store vinneren under årets festival. Den vant Grand Prix i både i DM og PR, i tillegg til to gull i DM og to PR-løver (en valørløs kategori). Kampanjen begynte som en enslig jobbannonse etter en «Øy-vaktmester», men gladnyheten gikk snart verden over som en farsott, og videosnuttene som jobbkandidatene måtte lagde av seg selv ble stadig mer proffe, innfløkte og oppfinnsomme (og de ble selvsagt YouTube-mat.) Det er byrået Cumminsnitro fra Brisbane som står bak kampanjen.

Se noen av søknadene til jobben her (YouTube).

Kjærlighetsbyen Yubari. Dagens tredje Grand Prix gikk til en meget sympatisk kampanje for den lille japanske byen Yubari, i kategorien for Promo. Yubari er en by som rett og slett slet fælt med pengeproblemer. Det ble bestemt at merkevaren måtte oppdateres, og byrået Beacon Communications ble satt på saken. Gjennom statistikk fant de ut at Yubari er den byen i Japan med færrest skilsmisser. En by uten penger, men full av kjærlighet, altså. Dette gjorde byrået mest mulig ut av, blant annet ved å utstede sertifikater til ektepar som bevis på et lykkelig ekteskap. Det tok ikke lang tid før folk begynte å valfarte til «kjærlighetsbyen», og nå er den på god vei til å slette gjelden sin på grunn av økte turistinntekter.

Close, but no cigar. På forhånd var McCann og SMFB finalister i DM, mens Dist nådde finalen i Promo. Men det ble altså ingen uttelling på byråene.

Direct Agency of the Year award gikk til Shackleton, Madrid.

Last ned presentasjoner av GP-kampanjene under.

29164b86-d089-4bfc-b4a9-5ec8edaf1016.pdf

a6dd8c30-8107-4491-9614-c3a999dca1e2.pdf

95bcc15e-1c8d-4c95-9e84-cc0290410ecc.pdf