Vant YouTubes virale Young Lions

I forkant av sommerens reklamefestival i Cannes, har YouTube arrangert en egen, viral del av Young Lions-konkurransen. Nå er vinnerne kåret.

Adeline Chew fra Malaysia og Guy Dayan fra Israel ble det første «Team YouTube» noensinne, og de blir dermed det 39. teamet som får delta i filmkonkurransen i Young Lions, slik også Dist-teamet Eirik Sørensen og Finn Knudsen skal gjøre.

Konkurransen gikk ut på å lage en viral klimakampanje for det veldedige britiske organisasjonen Oxfam. Filmen skulle ligge på YouTube og ikke være lenger en ett minutt. De kreative hadde 48 timer på seg på å lage filmen, dernest to uker på få den til å gå viralt.

Konkurransen fikk inn 692 jobber og samlet 100.000 stemmer i løpet av to uker. Et panel med internasjonale kreative ledere har vurdert kvaliteten på arbeidene, og de kom altså fram til Adeline Chew og Guy Dayan.

Førsnevntes video kan du se her: «Listen, Don't Watch»

Guy Dayans video kan du se her: «The YouTube climate thermometer»

(Legg for øvrig merke til at plagiatanklagene allerede hagler i kommentarfeltet).