Finn.no fyller ti

Finn.no feier ti år og minnes tiden da de ikke tjente penger og var like ved å legges ned. Reklamefilmene med Finn Nordrum i hovedrollen bidro sterkt til suksessen.

10793 e552a original

I dag er det ti år siden lanseringen av Finn, som hadde 2,9 millioner publiserte annonser i 2009. Men i begynnelsen tjente ikke selskapet penger i det hele tatt.
– Først tjente ikke Finn penger, og det var like før eierne la oss ned. Det var ingen lignende konkurrenter på markedet, og vi har eksistert siden folk flest begynte å bruke nettet aktivt, sier administrerende direktør i Finn, Christian Printzell Halvorsen.

– At Finn ble opprettet som et selvstendig selskap, relativt uavhengig av eierne sine, har vært en del av suksessformelen. Schibsted så tidlig at denne typen annonser ville flytte seg fra papiravisene til internett. Hvis man ikke etablerte tjenesten selv, så ville en konkurrent gjort det, sier Halvorsen.

Reklamefilmene bidro sterkt.
– Vi jobbet med å kartlegge folks holdninger, og vise at de kunne tjene penger på det de hadde i skuffer og skap. Da begynte interessen å øke, noe reklamefilmene med Finn-mannen bidro sterkt til, sier Nina Sandvold Brekke, administrende direktør på Finn torget.

Hauge og Sæther. Det var reklamebyrået Hei! som utviklet filmene med Finn Nordrum i hovedrollen. Teamet Fred Hauge (Tribal DDB) og Henrik Sæther (Dinamo) sto bak kampanjen, som begynte å rulle over TV-skjermene i 2003.

I mediespilleren kan du se den aller første Finn-filmen fra Hei!. Regissør er Kalle Breitholtz, og musikken er laget av Kaada.

Selskapet Finn har eksistert siden 1996, men ble et eget AS i 1999. Det var da det ble bestemt å satse stort på selskapet. Forretningsplanen og tjenesten slik vi kjenner den i dag ble lansert 19. mars 2000, og dette regnes som den offisielle bursdagen. Før år 2000 hadde Finn én ansatt og innleide konsulenter