Gullblyanten er utsatt

Julekvelden for reklamebransjen flyttes fra 11. mars til 27. mai 2011. Avgjørelsen kommer etter at flere sentrale byråaktører i foreningen ønsket mer tid til å sette seg inn i forandringene.

12968 40aba original

I forrige uke ble det arrangert et informasjons- og diskusjonsmøte på Westerdals i forbindelse med Gullblyantens nye kategorier og regler. Bakgrunnen var de negative reaksjonene i etterkant av nyheten om gullblyantendringene, som ble avslørt i KF magasinet 7/8 på tampen av fjoråret. Enkelte har reagert på at de ikke fikk lov til å delta i prosessen i forkant, og at arbeidsgruppen som jobber med nye Gullblyanten i stor grad består av folk fra McCann og Try. Andre, som SMFB, har ment at de nye reglene vil medføre at byrået konkurrerer i færre kategorier, i flere tilfeller mot seg selv, og at konkurransen dermed ikke lenger er interessant for dem. Flere aktører har også formidlet ønsket om at konkurransen må utsettes, slik at man evner å sette seg grundig inn i forandringene.

Møte i bassenget
. Møtet i forrige uke bidro neppe til at mange forandret standpunkt, men en del fikk i det minste luftet sine meninger. Innledningsvis forklarte folk fra arbeidgruppen intensjonen med forandringene: Å gjøre kategoriene mer likestilte; å gi rom for flere typer løsninger, inkludert løsninger som ikke nødvendigvis faller under reklamefaget; i større grad belønne strategisk tenking og å vri konkurransen fra å være en håndverkkonkurranse til å bli mer av en idekonkurranse. Da dialogen med salen kom i gang ble det klart at flere av de kreative som i utgangspunktet ønsker forandringen velkommen, mente at konkurransen vil miste mye av sin glans dersom ikke sentrale byråer som Kitchen og SMFB er med. Nevnte byråer mente på sin side det var underlig å skulle måtte forsvare sin motvilje, særlig siden de ikke hadde fått anledning til å være med på å bestemme forandringene.

Endringer vedtatt. Nå har styret i Kreativt Forum vedtatt at de planlagte kategoriendringene skal skje. Styret har imidlertid også vedtatt å utsette Gullblyanten 2010 og tilhørende fagdag fra 11. mars til 27. mai, med ny innsendingsfrist for bidrag 15. mars.

Beslutningen er basert på «en betydelig støtte til endringsforslagene blant mange og en vilje til å gi endringene en sjanse blant noen», ifølge KF-styret.
– At et byrå har varslet motvilje til å delta i årets Gullblyanten er en beslutning KF håper det er rom for å endre på. Styret i KF og gruppen som har utarbeidet «nye Gullblyanten» tror uansett at de nye kategoriseringsprinsippene vil gjøre konkurransen attraktiv for flere kreative miljøer, og at annonsørene også vil se større ære i å bli best innen sine respektive bransjekategorier, sier styreleder Kristian Bye i en pressemelding.

– For det er nettopp i kategoriseringen av arbeider den viktige endringen ligger, forklarer Bye.

Oppfordres til å delta.
Konkurransen skal fortsatt følge formålsparagrafen om «å inspirere den enkelte utøver til kreativitet», men ulike mediekategorier ansees ikke lenger som den naturlige måten å plassere jobber i, ifølge Bye.
– Nå vil ulike ideer, tatt ut i ulike og ofte integrerte medieløsninger, konkurrere mot andre ideer løst for samme bransje. Styret i Kreativt Forum tror med dette Gullblyanten vil styrke sin posisjon som Norges viktigste konkurranse for å anerkjenne idékraften i kommunikasjon, i bransjer hvor øvrige konkurransefortrinn er stadig vanskeligere å etablere. Vi oppfordrer både etablerte og nye miljøer, innen alle kreative kommunikasjonsdisipliner, å delta i årets kamp om de beste ideene.