Smestad med på Philips-kampanje

Stian Smestad har regissert to filmer som ledd i en stor europeisk kampanje for Philips Wake up light, kreert av Tribal DDB, Amsterdam.

6181 407c6 original
6182 96d7c original
6183 627ee original
6184 68a2c original
6185 7d4d4 original

Smestad, som sogner til Motion Blur her hjemme, har laget to visuelt akrobatiske dokumentarer om europeer med enorme vansker å stå opp om morgenen. Filmene følger de trøtte og gretne figurene før og etter de får prøve en Philips Wake Up Light, en soloppgangsimulator som vekker med lys i stedet for lyd.

Tidlig opp.
– Det er kompleks prosess å lage denne type dokumentar. Spesielt siden hovedpersonen bor 40 min unna, står opp klokken halv sju og vi skal sette opp kameraet før de våkner. Da må vi opp svært tidlig og være tålmodige nesten som en naturdokumentar. Men det er klart at når man får knuse, sprenge, røyklegge, skyte anamorph og filme flyvende kaniner i slow-mo er det motivasjon nok til å stå opp, sier Smestad.

Ifjor «vekket» Tribal og Philips Svalbard ved å forære 1000 Wake Up-lamper til befolkningen i Longyearbyen gjennom den prisvinnende Kampanjen «Wake up the town». Denne gangen har Tribal bestemt seg for å konverter Europas verste morgengretne og morratrøtte til A-mennesker.

Grump eller chirpy? Det hele konsentreres rund en facebookside som tester ut hva slags type du er av syv forskjellige arketyper: The Grump, The Grunter, The Snoozer, The Zombie, The Corpse, The Early Bird eller The Chirpy. Dermed er du med i konkurransen for å få din egen oppvåkningslampe. Flere hundre vinnere følges opp interaktivt med en iPhone-app og resultatene publiseres på Facebook.

For å lokke folk til konkurransen er det laget et solid antall teaserfilmer, blant annet Stian Smestads to dokumentarer.

Du kan se filmene på Smestads kanal hos Vimeo.