Å skue hunden på hårene

Tredjealbumet til eksil-bodøbandet Cold Mailman er ute. Vi har snakket med designer Camilla Skibrek om hvordan hun løste oppgaven med å lage omslaget på «Heavy Hearts».

Cold Mailman er et norsk, oslobasert indiepopband, der alle medlemmer opprinnelig er fra Bodø. Bandet ble startet av Ivar Bowitz (gitar og vokal) og består også av Martin Bowitz på bass, Stian Hansen på trommer, Torbjørn Hafnor på gitar, Catharina Sletner på orgel/synth og vokal, og vekselvis også Martin Smådal Larsen på gitar og Ingeborg Selnes og Silje Halstensen, begge på piano/synth og vokal. 

«Heavy Hearts» er bandets tredje album, og vi tok oss en prat med designeren av omslaget, Camilla Skibrek for å diskutere dette viktige aspektet ved plateutgivelser, som av en eller annen grunn sjelden blir nevnt annet enn i bisetninger.

KF: Beskriv oppgaven.

– Ivar i Cold Mailman spurte om jeg ville designe coveret til bandets neste albumutgivelse «Heavy Hearts». I tillegg innebar oppgaven å lage cover til to singler som kun skulle gis ut digitalt. Albumet, derimot, skulle trykkes opp på vinyl og måtte derfor fungere i fysisk format og som en liten thumbnail i en digital musikkavspiller, forteller Camilla Skibrek.

KF: Hvordan løste du det?

– Jeg er utdannet billedkunstner og har ingen bakgrunn som designer. Jeg jobber mest med skulptur og produserer veldig sjelden ting for kunder. I tillegg er jeg utrolig dårlig til å samarbeide når jeg først har kommet opp med en visjon, innrømmer Skibrek.

Subjektiv og følelsesladd

– Dette tatt i betraktning, samt at jeg er kjæresten til Ivar som har sterke meninger om hjertebarnet Cold Mailman, resulterte i en del konflikter. I samtaler med bandet snakket vi forskjellig språk da vi diskuterte designet. I en planleggingsfase liker jeg å være konkret og jeg brukte ord som «konsept», «profil», «form» og «farge» for å finne ut hva de kunne tenke seg. Bandet brukte mer subjektive og følelsesladde ord som for eksempel «nostalgisk» og «monumentalt» for å beskrive hva de ville ha. Da de viste meg eksempler på hva dette betydde, stemte det sjelden overens med mine oppfatninger av de samme ordene. I tillegg til Ivar, spiller det fem andre i Cold Mailman som også hadde ulike meninger om hva som fungerte eller ikke, forteller hun.

I begynnelsen av prosessen forsøkte jeg å lage et design som jeg trodde de ville ha, basert på hva vi hadde snakket om, men verken de eller jeg ble fornøyd.

Kompromiss til besvær

– I begynnelsen av prosessen forsøkte jeg å lage et design som jeg trodde de ville ha, basert på hva vi hadde snakket om, men verken de eller jeg ble fornøyd. Kompromisser føles sjelden bra, og jeg lagde til slutt et forslag hvor jeg ikke tenkte så mye på dialogen vi hadde hatt. Dette forslaget ble jeg selv fornøyd med og stilte derfor det som mitt ultimatum; hvis de ikke likte det, var oppgaven en annens. Paradoksalt nok falt de umiddelbart for dette designet, som på ingen måte var et forsøk på å etterkomme deres ønsker. 

KF: Beskriv resultatet.

– Resultatet er basert på et fotografi jeg tok av meg selv og brukte i kunstverket «Portrait of Perception». Øynene og munnen er snudd opp ned og illustrerer noe som innen psykologien kalles «Thatcher-effekten». Jeg valgte bildet fordi jeg visste at det ville funke visuelt og fordi jeg så for meg at mange ville få seg en overraskelse i platebutikken eller hjemme når de tok produktet i nærmere øyesyn. 

Minimalistisk og monumentalt

– Jeg syns designet er minimalistisk og, i mine øyne, monumentalt på samme tid. Designet passer etter min mening også godt overens med musikken det rommer. Designet til singlene «My Recurring Dream» og «Venetian Blinds» er basert på bildet som er brukt på albumcoveret og de har alle tre til felles en pastellfarget ramme som er satt litt innenfor billedkanten. Innsiden på «Heavy Hearts» er igjen basert på de to singeldesignene. Dette fører til å helhetlig sluttprodukt som gir en pekepinn om hvilket album singlene er hentet ifra, avslutter Camilla Skibrek.

Du kan se regissør André Chocrons video av «My Recurring Dream» her. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.