«Sult» imponerte Shots

Regissørbibelen Shots lot seg imponere av den Knut Hamsun-inspirerte reklamefilmen for klesmerket St. Hallvard. Nå har de inkludert både film og et intervju med regissør Jacob Rørvik i sitt siste nummer.

37262 251f5 original

Som en hyllest til Oslo, Knut Hamsuns «Sult» og Henning Carlsens filmatisering av denne fra 1966, debuterte produksjonsselskapet Kandidat med sin «Sult» i desember, en halvannen minutter lang reklamefilm for Oslo-klesmerket St. Hallvard, regissert av Jakob Rørvik (32).

Filmen følger hovedpersonen på en feberaktig ferd gjennom hovedstaden, og bruker en passasje fra boken som inspirasjon for de sort/hvite bildene. Det har blitt en såpass uvanlig og suggererende opplevelse at også Shots ville ha et ord med i laget.

– Jeg ønsket å gi en moderne vri til nerven i romanen. Boken er overraskende moderne fremdeles, en av mine store favoritter, og den er full av denne nervøse, punk-aktige energien som jeg ville fange, forteller regissør Rørvik i siste utgave av Shots.

Han forteller at produsent Richard Patterson, som også er fan av «Sult», satte himmel og jord i bevegelse for at regissøren skulle få det han hadde behov for til innspillingen.

En boks tunfisk og en løpetur

Filmen er i sin helhet innspilt i Oslo. Selv om en av de største utfordringene var å skape et troverdig Kristiania-miljø circa 1890, var det skuespillerne som sto for den viktigste oppgaven.

– Jeg trengte en skuespiller som kunne legemliggjøre denne ikoniske, intense og veldig, veldig sultne figuren, sier Rørvik.

– Jeg fant ham i Thomas Aske Berg, en strålende skuespiller og en venn av meg. Han løste oppgaven med hardcore «method acting» der han i to uker ikke spiste annet enn en boks tunfisk om dagen, samtidig som han jogget. Han gikk ned syv kilo.

Vi kan også lese om Rørvik at han begynte sin regikarriere som smårolling, ti år gammel, med videokamera og actionfesten «Jacob Bond», der broren spilte russisk skurk.

Senere fikk han seg en eksamen i medievitenskap, etterfulgt av en MA i fiksjonsregi ved National Film and Television School i Storbritannia. Det var her han oppdaget reklameuniverset.

– På filmskolen oppdaget jeg reklamefilmer av folk som Jonathan Glazer, Spike Jonze og Mike Mills. Filmene deres er fulle av poesi, vidd og filmatisk bravur, og jeg tenkte at dette er jo like interessant som noe som helst annet, uansett format.