Laget reklame med mening

Studentene Martin Berulfsen, Sunniva Norderhus og Mathias Kløvstad stakk av med to priser da elevene ved reklame og merkekommunikasjon på NKF ble utfordret av Røde Kors til å lage reklame for en større sak.

37826 d00f7 original
Morten Stabell Hagelund, Simen Didrichsen, Martin Moen og Øyvind Gjersum vant i kategori «besøkstjenesten»
37829 8482a original
Mathias Kløvstad, Martin Berulfsen og Sunniva Norderhus (ikke på bildet) vant i kategoriene «testamentariske gaver» og «flyktningguiden».

«Den Store Saken» er et initiativ fra Norges Kreative Fagskole (NKF), der studenter på reklame og merkekommunikasjon fra fire byer blir utfordret av en ideell organisasjon til å lage kommunikasjon med en dypere mening. I år var det Røde Kors som var «kunde», og på tre korte uker skulle studentene lage reklame for tre ulike tjenester: testamentariske gaver, besøkstjenesten og organisasjonens flyktningguide.

Humor er et vanskelig virkemiddel

– Det å jobbe med et humanitært tema er utfordrende. Det kan lett bli litt stereotypt og gi folk dårlig samvittighet. Samtidig er humor et vanskelig virkemiddel fordi temaet må behandles seriøst, sier Martin Berulfsen og Mathias Kløvstad som sammen med Sunniva Norderhus vant førstepremie for arbeider i kategoriene «testamentariske gaver» og «flyktningguiden».

I kategorien «besøkstjenesten» vant Morten Stabell Hagelund, Simen Didrichsen, Martin Moen og Øyvind Gjersum for kampanjen «Din hverdag, andres eventyr».

– Målgruppen for kampanjen var turnusarbeidere, og budskapet vårt var at noens hverdag kan være andres eventyr, forteller vinnerne.

Imponert oppdragsgiver

Røde Kors er imponert over bidragene, som de mener svarte på en svært krevende og viktig utfordring:

– Vi er imponert over hva alle gruppene har prestert innenfor så kort tidsramme, hvor de ikke bare måtte finne kreative og gjennomførbare løsninger, men også gjøre seg kjent med en svært mangfoldig organisasjon og sette seg inn i et ganske krevende produkt, sier Tone Cecilie Faugli som er markedssjef i Røde Kors.

Studieleder Elling Aarflot sier at studentene har levert svært godt på briefen fra Røde Kors:

– Jeg kjenner jeg er både stolt og glad for det arbeidet studentene har nedlagt i dette prosjektet. Røde Kors er en kunde med til dels krevende problemstillinger, men som jeg synes studentene taklet med imponerende modenhet og engasjement. Å skulle lage reklame for testamentariske gaver der du ber folk om å tenke på døden, er en ganske drøy brief for unge mennesker og ganske langt fra deres vanlige studenthverdag. Jeg vil også benytte anledningen til å takke Røde Kors for at de ga oss tillit og gjennomførte et aldeles strålende prosjekt med tanke på briefer, veiledning og faglig tilbakemelding. De hadde viet mye ressurser til oss, noe som var sterkt medvirkende til studentenes motivasjon underveis. Nå gleder jeg meg bare til Den Store Saken i 2014, hvem nå enn det blir for, sier Aarflot som dermed har gitt en klar oppfordring til ideelle organisasjoner om å ta kontakt for neste års store sak.