Mellom drøm og virkelighet

Da han en dag satt og bladde i gamle bilder fikk fotograf Esben Johansen idéen til det visuelle diktet «New Beginnings». Se det her.

– Jeg har fra begynnelsen hatt et ganske poetisk billedspråk og har aldri sluttet å ta denne typen bilder, forteller Esben Johansen.

– Jeg liker å sette sammen bilder, musikk og tekst. Og det er vel ganske opplagt at jeg også er veldig glad i film, et medium ikke ulikt fotografering hvor jeg har et par prosjekter jeg holder på med.

Johansen er i redaksjonell sammenheng en Kreativt Forum-veteran, med flere omganger bak seg som «Månedens fotograf» i KF magasinet (papirmagasinet som ble nedlagt høsten 2011). Her ble vi først tipset om «den unge fotografen med de mørke bildene» allerede i 1999 av Halvor Bodin, som dengang var tilknyttet designbyrået Union.

Johansen er utdannet fotograf ved Blackpool & The Fylde College i England, et sted hvor elevene til stadighet ble oppfordret til å dyrke de kreative og kunstneriske sidene av seg selv. Samtidig studerte han den norske reklamebransjen på avstand.

– Det var kreativt, spilte på mye humor. Det var da jeg visste jeg ville jobbe med kreatører i hjemlandet. Og siden den gang har reklamen blitt bedre, mer stilsikker, grensesprengende og ikke minst kreativ. Det har vel aldri vært mer spennende å lage bra reklame enn nå. 

Fikk lidenskapen tilbake

På 2000-tallet hadde Johansen fast ansettelse som fotograf i reklamebyrå. En trygg, men ikke spesielt kreativt utfordrende jobb, sier han selv. Nå er han rede til å bryte ut av bedagelighetsskokongen og søke lykken som frilansfotograf.

– Jeg burde ha funnet publikummet mitt mye tidligere. Det er vanskelig å opprettholdet en kreativ gnist når du ikke er i et kreativt miljø. Lidenskapen jeg har for fotografering fikk en skikkelig boost etter at jeg begynte å jobbe freelance, legger han til.

Han sier han ikke hadde annet valg enn å ta steget ut og starte for seg sjøl.

– Jeg har egentlig aldri vært redd for å feile, og har av den grunn lært mye og utviklet det fotografiske uttrykket. Jeg elsker å eksperimentere og prøve nye ting.

Der skorter ikke akkurat på kommersielle fotografer her på berget. Er du ikke redd konkurransen blir for sterk?

– Du kan jo snu litt på det: Det er utrolig mange reklamebyråer der ute. Hvor tøft er ikke markedet for dem? Hva gjør de for å holde seg inspirert?

Se Johansens portefølje på Behance. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.