Bates United vant RfA

Årets utgave av Reklame for Alvor ble vunnet med en kampanje som oppfordrer folk til å gjøre mer av det samme.

Torsdag ettermiddag ble Bates United utropt som vinnerbyrået i Reklame for Alvor 2014 på et arrangement i de klassisk fjonge lokalene til produksjonsselskapet Tangrystan i Munkedamsveien i Oslo. Et team fra Norges Kreative Høyskole vant elevkategorien.

Reklamebransjens spleiselag for en god sak hadde hanket inn flere celebriteter og talenter for å kaste glans over arrangementet: Den svenske trubaduren Jens Bredberg spilte og sang, skuespiller og tv-fjes Henriette Bruusgaard var konferansier, mens byrådsleder Stian Berger Røsland holdt tale i forkant av premieutdelingen. 

– Dette er en prisutdeling som er et veldig godt møte mellom privat næringsliv og frivillig sektor, sa byrådslederen.

– Begge bidrar med noe positivt og mange kommer til å få glede av det dere gjør. Kreativt Forum skal ha en ekstra takk for at de arrangerer konkurransen, men en stor takk skal også de ha som har levert inn konkurransebidrag og som ønsker å gjøre en ekstra innsats for andre.

I premie: mer jobb

Tilstede på scenen var også Trygve Andreas Tønnesen (GK) fra styringsgruppa i Reklame for Alvor.

– Det du egentlig vinner i Reklame for Alvor er mer arbeid, konstaterte Tønnesen, som innledet med en gledelig friskmelding av konkurransen, som i år har hatt rekord i antall bidrag.

Det var over 70 organisasjoner som søkte for å bli mottakerorganisasjon i årets RfA. Silje Farner-Calvert fra Oppsal frivillighetssentral hadde skevet vinnersøknaden, og hun oppsummerte organisasjonens formål slik: 

– Vi skal legge til rette for at alle som vil jobbe frivillig sluses slik at de havner der de trengs mest.

Engasjerer med humor og god innsikt

Det var 17 arbeider som konkurrerte om å vinne Reklame for Alvor-kampanjen. Shortlisten besto av fem bidrag, og de andre byråene som var med å kjempe om prisen var Try/Apt, Mamma og Pappa, Fasett og Dinamo. Hovedprisen ble delt ut av Wenche Eriksen fra Halden frivillighetssentral. Vinnerteamet fra Bates United består av Petter Andersen, Anders Aasheim, Gunnar Frigaard og Yngve Hellman. Juryens begrunnelse lyder slik:

«Årets vinner har en tydelig idé om hvordan de skal nå ut til målgruppen. Her er det et stort potensial til å skape en kampanje som engasjerer gjennom humor og god innsikt. Årets vinnerkampanje har et tydelig konsept, med et stort mulighetsrom å jobbe i. Juryen er sikre på at løsningene vil gjøre en god jobb for Norges Frivilligsentraler, både i form av sårt trengt oppmerksomhet og som en informerende kampanje.»

– Vi takker juryen som har gjort oppgaven sin med å heller se etter en god ide enn en god casvideo, i og med at de har sett forbi den litt crappy voice’en til Gunnar Frigaard, sa Petter Andersen i en kommentar fra scenen.

Filmsnutten som formidler ideen Bates United vant RfA med ser du her:


«Det er ikke tiden det tar deg, men at du tar deg tiden»

Studentkategorien i RfA 2014 ble vunnet av et team fra reklamelinja på Norges Kreative Høyskole: Sara Enersen, Tiril Salvesen, Martin Solhaugen og Glenn Haugend. Juryens begrunnelse lyder slik: 

«Vinneren av studentkategorien har tatt tak i problematikken rundt det å ta seg tid på en måte som de fleste enkelt vil forstå. Innsikten om å engasjere målgruppen til å gjøre litt der det passer for dem løses godt i setningen: Det er ikke tiden det tar deg, men at du tar deg tiden. Juryen syntes at tanken som ble presentert er såpass klar at løsningen raskt seilte opp som vinner av årets RfA.»

Se vinnerfilmsnutten fra NKH-teamet her:


RfA-kampanjen fra Bates United rulles ut på nyåret.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.