Gapte høyt og vant i Gullbranson

Einar Film og Fortellinger og regissør Aksel Hennie vant kategorien Beste reklamefilm for McDonald’s-filmen «Mouth» (DDB Oslo) under den reklamefilmfaglige prisen Gullbranson torsdag kveld.

53063 a9a7f original
Aksel Hennie og Guri Neby med prisen for Beste film for «Mouth» for McDonald’s/DDB Oslo
53066 a9aa0 original
Statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag delte ut prisen for Beste film
53069 1d2b4 original
André Holstad spilte opp
53072 6b9f3 original
Henrik Sander og Jens Petter Aarhus
53078 9dc8d original
Babusjka og Anorak mottar prisen for Beste interaktive. Alle foto: Gullbranson
53081 60875 original
Programleder Thomas Seltzer
53084 92bd6 original
The Dogs spilte også opp
53087 6fdf9 original
Thomas Anker og Håkon Sørensen fra Babusjka
53090 a60b6 original
I Fagprisen postproduksjon var det klipper Thomas Trælnes hos Nordisk Film Shortcut som vant for Unibet-filemen «Nye baller»
53093 2856e original
Beste regissø: Harald Zwart

Gullbranson ble arrangert for tredje gang torsdag kveld på Sentrum Scene, der Thomas Seltzer var innleid konferansier på andre året, mens André Holstad og garasjerockbandet The Dogs (Christopher Schau) sto for hyppig underholdning (inkludert en artig brannalarm i etterkant av The Dogs’ pyroshow).

Som nevnt i ingressen var det Aksel Hennie og Einar film som vant Beste film-kategorien med «Mouth» for McDonald’s/DDB Oslo. Prisutdeler var statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag i Kulturdepartementet.

I kategori for Beste regissør var det ingen ringere enn Harald Zwart som vant prisen for Telenor-filmen «The Train», laget av Motion Blur og Try/Apt. Prisutdeler: Lasse Polmar.

Beste animasjonsfilm ble Tines «Monsterbakken» av Animasjonsdepartementet (prismottaker) og Try/Apt. Prisutdeler var Torgeir Busch.

I Beste interaktive vant Kirkens nødhjelp-filmen «Mr. Nickens» av Babusjka, produsent Håkon Sørensen, regi Stian Smestad (prismottakere) og Anorak. Prisutdeler: Henrik Sander.

Beste promo gikk til «Klovn til kaffen – teaser» av SMS Discovery promo. Prisutdeler var Øystein Larsen.

Prisen for Beste visuelle effekt gikk til NSB og filmen «Hva er det med toget» av Gimpville (prismottaker), Einar Film og fortellinger og T/A Pol. Prisutdeler var Kristin Hellebust.

I kategori for Fagprisen produksjon var det fotograf Henrik Stenberg som vant med VG-filmen «Dagen gryr» av Motion Blur Commercials og Dinamo. Prisutdeler: Christian Schaanning.

I Fagprisen postproduksjon var det klipper Thomas Trælnes hos Nordisk Film Shortcut som vant for Unibet-filmen «Nye baller». Prisutdeler: Leif Holst Jensen.

Sponsorprisen Våghalsen gikk til «The Runner» for Evo Fitness av regissørene Henrik Sander og Kavar Singh fra Motion Blur Commercials, en jobb signert Anorak. Prisutdeler: Peder Herlin Solberg.

Øvrige nominerte

Øvrige nominerte Beste animasjonsfilm:

  • DNB «P for Panikkspar» av Gimpville
  • Statoil «Made in Norway» av Mikkel Sandemose og Pjotr Sapegin
  • Lofoten «Røkt og gravet» av Gimpville
  • NSB «Togargumenter» av Gimpville

Øvrige nominerte Beste interaktive:

  • Ruter «Pizzabudeksperimentet» av David Reiss-Andersen
  • «The Devold Protection Challenge» av Fantefilm
  • Utdanningsdirektoratet «Vokse skaper vennskap» av Small Film
  • UiS «Norges smarteste taxisjåfør» av Fantefilm

Øvrige nominerte Beste promo:

  • «Radioresepsjonen flytter til NRK P13» av Marked NRK
  • «NRK idents» av NRK c/ Jan Otto Wiig og Simon Hawken
  • «Max – V 75» av SBS Discovery promo
  • «Jakten på kjærligheten» av TV 2 promo
  • «Beste promo – NRK TV nett og mobil» av NRK
  • «Sinnasnekkeren – teaser» av SBS Discovery promo

Øvrige nominerte Beste visuelle effekt:

  • DNB «L for Liftoff» av Gimpville
  • Jotun «Cities» av VFX Supervisor Morten Jacobsen, Storm studios
  • Telenor «Tornado» av Bacon X ved Jonas Drehn
  • OL2014 av VFX Supervisor Øystein Larsen, Storm Studios

Øvrige nominerte Fagprisen produksjon:

  • Produksjonsdesigner Astrid Maria Sætren, Felleskjøpet «Voff»
  • Fotograf Anders Flatland, Felleskjøpet «Voff»
  • Scenograf Jørgen Stangebye Larsen, GIlde pålegg «Eldre ektepar»
  • Fotograf Jens Ramborg, Marin Harvest «Mowi»
  • Fotograf Geir Hartly, Telenor «The Train»
  • Produksjonsleder Halvor Lid, Felleskjøpet «Voff»
  • Fotograf Dante Spinotti, Telenor «Cowboy»
  • Stuntmann Tom Erik Heimen, «The Devold Protection Challenge»

Øvrige nominerte Fagprisen postproduksjon:

  • Haavard Albertsen (online/grade), Felleskjøpet «Voff»
  • Klipper Thomas Trælnes, Unibet «Myntkastet»
  • Lyddesigner Marius Brovold, Unibet «Nye Baller»
  • Klipper Thomas Trælnes, Unibet «Nye baller»
  • Lyddesigner Marius Brovold, Unibet «Myntkastet»
  • Komponist Henrik Skram, Sparebankforeningen «Overskudd til å dele»
  • Klipper Didrik Jerndahl, Sparebankforeningen «Overskudd til å dele»
  • Klipper Patrick Larsgaard, Kunnskapsdepartementet, «Barnehagebarnas egen reklamefilm»

Øvrige nominerte Beste regissør:

  • Kirkens nødhjelp «Mr. Nickens» av Stian Smestad
  • Tine Go’ Morgen «Sulten» av Kasper Werendahl
  • McDonald’s «Mouth» av Aksel Hennie
  • Unibet «Nye baller» av Morten Tyldum
  • Hennig-Olsen «Dugg» av Harald Zwart

Øvrige nominerte Våghalsen:

  • McDonald’s «Mouth» av Einar Film og Fortellinger
  • NSB «To rette, to vrange» av Einar Film og Fortellinger
  • Santander «Johan skal på fisketur» av David Reiss-Andersen & Kristoffer Carlin (Pravda)
  • «Fresh Off The Hill» – Verdens første animerte serie på Instagram, av Babusjka
  • Gilde pålegg «Virkelige gode dager» av Einar Film og Fortellinger

Øvrige nominerte Beste reklamefilm:

  • Telenor «The Train», Motion Blur
  • Evo Fitness «The Runner», Motion Blur
  • Felleskjøpet «Voff», Fantefilm
  • Tine Melk, «Det er her vi kommer fra» av Magne Lyngner (Bacon OSL)

Du kan se flere bilder fra prisutdelingen på Facebook.