Her er vinnerne i Gullmikken

Gull-trofeene fordelte seg usedvanlig jevnt blant de deltagende byråene i den årlige radioreklamekåringen Gullmikken. Årets radiokampanje er laget av DDB Oslo og Verdens Sterkeste Mann for Peugeot iON, mens Årets radioregissør er Jon Iver Helgaker fra Sagveien Resort.

Torsdag kveld ble Gullmikken arrangert på Stratos i Oslo foran en fullsatt sal med folk som på en eller annen måte er involvert i produksjonen av radioreklame. Kvelden ble ledet fra scenen av en kreatørduo fra McCann, Fanny Vaager og Fredrik Omre, og det ble delt ut priser i seks kategorier.

Årets radiokampanje: Direkte fra kollektivfeltet

Arbeidet som ifølge Gullmikken-juryen utmerket seg mest i året som gikk, har rukket å bli premiert med sølv og bronse i Eurobest, sølv i Clio, sølv i Gullblyanten, førsteplass i Sølvmikken og nominasjoner i Cannes Lions. Vi snakker om «The Electric Traffic Report» fra DDB Oslo, der elbilen Peugeot iOn sendte trafikkmeldinger på P4, direkte fra kollektivfeltet.

Juryens begrunnelse: «Dette er en kampanje som bryter med den vanlige type dramatisering man er vant til fra en reklamebolk på radio, og det er vanskelig å treffe bedre på relevans og modus som det gjøres her. Juryen er i elektrisk stemning og vi gratulerer DDB Oslo, Verdens Sterkeste Mann og Peugoet iOn med gullet!»

Kreativt team: Eirik Sørensen og Finn Knudsen. Fra Verdens Sterkeste Mann: Regi: Jesper Sundnes, lyd: Peder Jørgensen, produsent: Kjetil Røst Nilsen.

Sølvet gikk til Try med en kampanje for Telenor 4G, som også vant tredjeplassen i Sølvmikken for mai. Juryens begrunnelse: «Nye ord er med på å berike en radiolytters hverdag. I denne kampanjen har man klart å skape tre helt nye begrepsknagger basert på inntoget av ny teknologi. Det er underholdene, treffsikkert og veldig presist levert både på observasjon, manus, regi og lyd.»

Kreativt team: Jørgen Bøhle Bakke og Ester Hjellum. Fra Verdens Sterkeste Mann: Regi: Bjarte Arneson, lyd: Peder Jørgensen, produsent: Kjetil Røst Nilsen.

Bronsevinneren, kampanjen «BMW barnslig» av Los&Co, kom på andreplass i Sølvmikken for mai. Juryens begrunnelse: «En tydelig og bra ide tatt ut på en uhøytidelig og morsom måte. At dette var en av vinnerjobbene måtte juryen ikke kaste på stikka om for å bli enige om. Moro for unga!»

Kreativt team: Per Kristian Halvorsen og Kim Taanevig. Fra Sagveien Resort: Regi: Martin Oftedal, lyd: Torstein Tanum Morstad og Håkon Nybø, produsent: Liv Murphy.

Åpen klasse: En liten genistrek

En enkeltspott for Ultimafestivalen signert Kitchen gikk til topps i Åpen klasse, kategorien for jobbene som ikke passer i de andre kategoriene, eller gode ideer som ikke nødvendigvis har blitt til reelle kampanjer. Juryen omtaler vinnerjobben som «en liten genistrek» og begrunner valget slik: «En smart og morsom spott som med en passelig dose selvironi gjør akkurat det den skal: minne målgruppen om at «nå skjer det snart, sjekk programmet og blokker kalenderen din». Kranglefanter vil kunne innvende at dramatiseringen er for eksklusiv, men juryen var samstemte om at et produkt som er såpass kulturelt ekskluderende i sin natur, veldig godt kler en noe ekskluderende dramatisering.» 

Kreativt team: Christian Hygen og Per Erik Jarl. Fra Sagveien Resort: Regi: Jonas Torgersen, lyd: Petter Haavik, produsent: Colleen Christiansen.

Sølvet gikk kampanjen «Lydopplevelsen» for Hi-Fi Klubben av Både Og. Juryen begrunner valget slik: «Kampanjen som vinner andreplassen er tuftet på et grep som gjør at dette kunne blitt en nærmest utømmelig kilde til nye spotter. Det eneste skåret i gleden for kunden må være alle de millionene av rettighets-kroner det ville koste å faktisk sende kampanjen på radio. Men hva gjør vel det, i åpen klasse bryr vi oss verken om hverdagens realiteter eller trivialiterer. Vi ler og vi kjenner i magen at vi liker det!»

Kreativt team og regi: Erik G. Lysø og Stian Letessier, lyd: Charlotte Trolin, produsent: Ola-Per Ekblom.

Right Price Tiles tok bronsen med en kampanje laget av Både Og. Juryens begrunnelse: «Dersom du ikke har hørt på kommersiell radio på et par år, vil årets tredjeplass raskt oppleves som en noe obskur nærradio-kampanje; monologdrevne spotter skrevet og produsert av glade amatører for en lokal grunder med mye penger og dårlige forretningsidéer. For et trent radioreklameøre, hører man derimot det stikk motsatte: en skrudd og smart vri på et veletablert radioreklamekonsept. Det er drøyt, definitivt utfordrende, og tidvis ganske morsomt. Litt internt, vil mange si, juryen også, men shit au, dette er åpen klasse!» 

Kreativt team og regi: Tom Aksel Mathisen, lyd: Hans Kristian Heide, produsent: Ola-Per Ekblom. 

Årets håndverk: Haakon VII

SMFB står bak radiospotten «Kongens tale», som formidler at Maarud har laget Potetgull på gamlemåten helt siden 1936. Den gikk hen og vant Sølvmikken for september 2013 og nå troner den altså på toppen av håndverkskategorien. Juryens begrunnelse: «Arbeidet som kan pryde seg med en soleklar gulltittel tør å bruke tiden den har til rådighet for å poengtere gullet. Den er like original og frisk som den er velprodusert ned til minste sekund. Juryen berømmer mangelen på overforklaring – hvorfor noen tar seg bryet med å gå i sømmene på kongens nyttårstale i 1945, det er revnende likegyldig når budskapet er så klinkende klart som at Maarud gårdsgull har vært alles favoritt siden 1936.»

Team: Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre. Fra Både Og: Regi: Eskil Paus, lyd: Stian Letessier og Hans Kristian Heide, produsent: Ola-Per Ekblom.

SMFB vant også sølv i kategorien på vegne av RiksTV med kampanjen «Rikspakken/smartboks». Juryen sier følgende om kampanjen: «Denne kampanjen løftes frem som troverdig, ekte og frisk. Scenarioene er akkurat så morsomme og rare at det føles naturlig og ikke påfunnet. Spottene er et godt eksempel på at godt håndverk kan løfte en idé – voicen er behagelig og menneskene i andre enden av telefonsamtalen reagerer oppriktig. Juryen håper at kreatørene bak spottene kunne være tilstede i kveld da Gullmikken dessverre ikke sendes på TV og kan følges med Rikspakken og en smartboks.»

Team: André Koot og Hans Martin Rønneseth. Fra Sagveien Resort: Regi: Jon Iver Helgaker, lyd: Håkon Nybø, produsent: Tuva Gaarder Nordlie.

Bronseplassen ble vunnet med kampanjen «Solskjerming» for Kjells markiser, signert Både Og. Juryens begrunnelse: «Spottene er ikke bare godt komponert og musisert – de har også den lille tvisten som legger et tynt lag av svartmaling oppå den ellers så sommerlige norskpop-idyllen. I tillegg mener juryen at spottene kler produktet godt.»

Team/regi: Lennart Kittilsen, lyd: Lennart Kittilsen og Joachim Sandvik.

Årets spot: Daglige klærmeldinger

Synfiber hevder å ha arbeidsklær for all slags vær. For å demonstere dette utviklet Llowbank et daglig klesvarsel tilpasset været. Kampanjen vant Sølvmikken i mai, og torsdag kveld gikk den til topps i kategori for Årets spot. Juryens begrunnelse: «Årets spot er ikke én spot, men en kampanje. En kampanje mer relevant for målgruppen enn noen andre dette året. Det er klassisk radio, sobert produsert og med en aktualitet som ikke bare gjør den relevant, men nyttig. Juryen lar seg imponere av det vi kan kalle «produktkatalog på radio», elegant pakket inn og servert  på en måte vi er overbevist om at målgruppen kjenner seg igjen og smiler av – uansett vær.»

Kreativt team: Hallvard Fjeldbraaten, Tone Humblen og Tore Woll. Fra Sagveien Resort, regi: Martin Oftedal, lyd: Petter Haavik, produsenter: Liv Murphy og Tuva Gaarder Nordlie.

Sølvet i Årets spot gikk til SMFBs «Kongens tale» for Maarud, den samme kampanjen som vant kategori for Årets håndverk. Juryen sier: «En morsom idé som er ekstremt godt produsert. Grepet er meta, men det er inspirerende velskrevet og juryen liker at man tør å kreve publikums oppmerksomhet før man slipper knaselyden av Maarud Gårdsgull.»

Bronsen gikk til Try for en Vinmonopolet-kampanje som også gikk til topps i Sølvmikken for november 2013. Juryens begrunnelse: «Bronsen i «Årets Spot» går til en kampanje som snur opp ned på et kjent tema. Det er smart tenkt, godt skrevet og velprodusert. Særlig castingen gir spottene en fin og balansert tone. Til sammen evner dette å ta opp et vanskelig tema som ellers ofte blir klisjefullt. Her oppleves det derimot troverdig og helt uten pekefinger.»

Team: Kristin Sauge og Jørgen Bøhle Bakke. Hos Verdens Sterkeste Mann: Regi: Nicolai Cleve Broch, lyd: Peder Jørgensen, produsent: Kjetil Røst Nilsen.

Årets radioregissør for tredje gang

Jon Iver Helgaker fra radioproduksjonsselskapet Sagveien Resort ble Årets radioregissør i både 2011 og i 2013, og torsdag kveld vant han hedersprisen nok en gang. Helgaker står blant annet bak prisvinnende kampanjer for Bavaria, Mills, RiksTV, Statoil og TV 2 Zebra. De andre nominerte var: Bjarte Arneson (Verdens Sterkeste Mann), Jonas Torgersen (Sagveien Resort) og Martin Oftedal (Sagveien Resort).

Årets radiocase: Lykkes med alt

I kategori for Årets radiocase ble det kun delt ut én pris i år, et gull, og denne gikk til Los&Co og bilforhandlerkjeden Bavaria for en kampanje som vant Sølvmikken i juni og kom på andreplass i juli. Fra juryens lange begrunnelse heter det blant annet: «Når resultater og dokumentert effekt er en av suksesskriteriene, synes juryen at det var befriende å registrere at årets case også er meget lytte- og humre-verdig radio, basert på god innsikt, samtidig som det bedrives salg og informasjon uten at det blir anmasende. Med andre ord: Radio sånn det burde være. Så da velger juryen å avslutte tilnærmet lik slik de fire spottene avsluttes: Det eneste det dette caset har lykkes med – er alt.» 

Kreativt team: Kim G. Taanevig og Pekå Halvorsen. Fra Sagveien Resort: regi: Jon Iver Helgaker, lyd: Torstein Tanum Morstad, produsent: Tuva Gaarder Nordlie.

Alle vinnerspottene kan høres på gullmikken.no fra og med mandag 13. oktober.

Sølvmikken-vinnerne for september 2014 finner du her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.