Braksuksess for Karsten og Petra

Kulturmeglerne har stått bak markedsføringen av den tredje filmen om Karsten og Petra. «Karsten og Petras vidunderlige jul» hadde premiere 7. november og har snart solgt over 100.000 billetter på fem dager.

53831 9886c original
Foto/Copyright: Cinenord & SF Norge

– Som ved de tidligere filmene har vennskap stått i fokus for kommunikasjonen, men et viktig moment ved Karsten og Petras vidunderlige jul er at våre helter skal lage den aller beste julestemningen. Julens magi har vært sentralt gjennom hele lanseringen og vi har fått boltre oss pepperkakebaking, julekurvfletting med mer. Dette ser vi at engasjerer, sier markedsansvarlig Rannveig Lie.

Med i teamet har hun Tonje Finvold Lacher som har hatt presseansvaret, mens Sigrun Agøy Engum har holdt tøylene på sosiale medier.

Stort engasjement

På Facebook har det vært stor interesse for «Karsten og Petras vidunderlige jul». På to måneder har facebooksiden fått nærmere 8000 nye følgere, og disse tar aktivt del i den sosiale samtalen gjennom å kommentere, dele og like innholdet.

– Vi snakker daglig med fansen om alt fra strikkemønstre og hunderaser, til hvor lenge filmen går på kino og når den kommer ut på DVD. Postene våre har ukentlig en samlet rekkevidde på 250.000-300.000, sier Agøy Engum.

– En av nøkkelårsakene til at Facebook fungerer så godt, er at vi har kryssmarkedsført filmen i tett samarbeid med budskapet i øvrig marked og pressearbeid. På denne måten flyter informasjonen raskt og vi kan holde alle kanaler løpende oppdatert når det kommer fine reportasjer, anmeldelser og plakater. Slik kan vi på en effektiv måte gi følgerne våre informasjonen de er interessert i, og besvare spørsmål de måtte ha. Å kunne styre alt dette under samme tak og samtidig ha en nær og god dialog med de viktige leddene i en filmproduksjon, mener vi er av stor betydning for å få et godt og helhetlig resultat i alle kanaler, avslutter Lie.