BI-kampanje fløy til topps i Sølvtaggen

«A Flying Start» for Handelshøyskolen BI av TRY/Apt har vunnet Sølvtaggen for desember.

69823 cad7b original
En kampanje for Handelshøyskolen BI fra TRY/Apt vant Sølvtaggen for desember 2015.

Handelshøyskolen BI ønsker seg flere internasjonale studenter, men sliter med å være et førstevalg blant de mange internasjonale storbyene verden over. Løsningen servert av Try/Apt kalles «deilig douchy» av juryen, og stikker av med Sølvtaggen for desember.

– En ekstremt kul greie, forteller juryen. – Vi er imponert over hvor stort, deilig og internasjonalt konseptet er. Det er en kul idé som har fått massiv oppmerksomhet, og man har virkelig ikke spart på noe. Detaljarbeidet er inspirerende, og at denne kampanjen har ført til så gode søkertall overrasker oss ikke!

Les mer og se casevideo om jobben her.

Bak fra venstre: Terje Johansen, Finn Knudsen, Eirik Sørensen, Jens Petter Tøndel (BI), Steffen Fidjeland (BI), Karin Lærdal Skuland (BI), Helle Jentsch, Linda Tillier, Marius Nohr, Kristian Lyse, Anette Øverås Skott (BI) og Joacim Sjöberg.

Sprøtt nok til å fungere

– Jeg blir ekstremt glad når kommunikasjonsløsninger er tuftet på innsikter om merkevaren og målgruppen, og dette tas som utgangspunkt for å overvinne de kommunikative utfordringene, forteller Kristian Lyse, konsulent i Try.

– I dette tilfellet betydde det å ta utgangspunkt i BI sitt løfte om å gi sine studenter en flygende start på karrieren og å kombinere den med en av de få negative tingene med det å studere i et fremmed land, nemlig de første dagers og ukers ensomhet og usikkerhet. Man kjenner jo ingen. For å nå gjennom til et bredt internasjonalt publikum, valgte vi å bryte med det tradisjonelle kategorispråket som fokuserer på utdanningsinstitusjonenes faglige tilbud, og heller satse på en mer oppsiktsvekkende, mer original måte å snakke til målgruppen på. Og jeg er ganske sikker på at suksessen lå her: Vi turte å gjøre kampanjen «sprø nok» til at den fikk oppmerksomhet, og vi turte å begrense den typen informasjon man forventer å få fra en skole til et minimum, avslutter Lyse.

Fra god innsikt til gode resultater

– Det er utrolig morsomt at denne kampanjen som er BI1s første storsatsning inn mot det internasjonale markedet, også har skapt oppmerksomhet og anerkjennelse her hjemme, forteller Arne Wellberg, markedssjef ved Handelshøyskolen BI. – Dette er et resultat av god innsikt, omsatt til en kreativt løsning som hittil har gitt oss veldig gode resultater. Besøkstallene til BIs internasjonale faglige sider har eksplodert, og langt viktigere: Søknadstallene til sammenligning med samme periode i fjor en vekst på 33 prosent. Dette lover godt, avslutter Wellberg.

Andreplass til Hyper og Statnett

Hyper fikk i oppdrag av Statnett å øke folks kunnskap om dem, samt å skape forståelse for viktigheten av å bygge ut strømnettet for å møte fremtidens krav. Løsningen ble spillet Balanse, hvor brukeren selv må løse de utfordringer som Statnett møter på. Juryen beskriver jobben som leken, og løfter frem design og håndverk som særlig godt.

Pallplass til SMFB og Kvikk Lunsj

For å inspirere flere nordmenn til å gå i fjellet med Kvikk Lunsj i sekken laget SMFB en kampanje hvor vi følger Elisabeth (42) på hennes urbane fjelleventyr. Virtual reality er kanskje ikke noe for alle, så hva med å oppleve fjellheimen IRL i stedet? – En morsom sak med god casting og fin innsikt, forteller juryen.

Det ble også delt ut poeng til arbeidene «Ingrid Winter – The Bookseller Game» av Fjeldbraaten & Waage og «Lyd er Liv» av POL.