Æresprisen til Stig Bjølbakk

Kreativt Forums Ærespris, Gullblyanten gikk til grunnlegger og Creative Director i SMFB, Stig Bjølbakk.

71512 2443d original
71515 cd464 original
Dagmar Kollstrøm og Stig Bjølbakk.
71518 2f3d0 original
Stig Bjølbakk med Æresprisen. Alle foto: Tor Lie
71521 d32ae original

Stig Bjølbakk har jobbet Bates Singapore, i New Deal og i Leo Burnett, men han forbindes først og fremst med byrået han grunnla sammen med Njål Berge, Henrik Sander, Erik Heisholt og Lasse Polmar i 2004, Shnel & Melnychuck, som senere ble hetende Shnel & Melnychuck & Forsman & Bodenfors, eller ganske enkelt SMFB.

Det var Dagmar Kollstrøm fra Ernö som delte ut Kreativt Forums Ærespris, Gullblyanten fredag kveld på Plaza i Oslo. Kollstrøm mottok selv Æresprisen i 2009, og hadde disse ordene om kveldens æresprisvinner:

«Den som får Kreativt Forums Ærespris i kveld har stått bak prisvinnende jobber i tre tiår. Men det er ikke bare mengden utmerkelser som betyr noe, men måten vinneren har utmerket seg på. Allerede som ung og lovende begynte han å bruke produksjonsmiljøer vi andre ikke turte å snakke med engang.

Han var langt over gjennomsnittet interessert i amerikansk reklame, og kunne ordrett gjengi alle filmer og radiospotter for Budweiser og Miller det var verdt å vite om på den tida. Han bestemte seg tidlig for at norsk reklame like gjerne kunne skrives på engelsk, som på norsk.

Han har en egen evne til å lage jobber som står ut, uansett om det er en radio, film, print eller digitallt. Det er ofte humoristisk, ofte dratt ett hakk lenger og alltid med et fantastisk godt håndverk.

Samtidig har han også vist hvor godt han behersker den norske, lavmælte og underfundige humoren. Han er ikke så glad i å skryte av ting han driver med, men mer glad i å gjøre dem.

Han er heller ikke så glad å stikke seg frem i bransjen, men gjør det når det trengs, med poenger som trengs. Han har vært med på å starte et byrå som alltid har hatt store baller, som har utfordret og inspirert både de store byråene og de små, et byrå som har flyttet grensen for hvor stort det er lov å tenke når du driver reklamebyrå i Norge.

Det er vanskelig å bestemme seg for om årets vinner er en tøff type med myke sider, eller en myk type med tøffe sider. Begge kom godt med da han på Gullblyanten for over 10 år siden ikke bare ledet hele showet, men åpnet det med å synge duett med Jan Werner.

Han har vært innom flere byråer i sin karriere, med rarere og rarere navn.

Det rare navnet er selvfølgelig Shnel & Melnychuck og den velfortjente vinneren er selvfølgelig Stig Bjølbakk!»