IKEA: Instagram i det 18. århundre

I sin nye kampanje tar IKEA tak hvordan moderne menneskers hang til å sosialisere og konkurrere også påvirker oss på hjemmebanen.

76018 4e3c3 original

Den siste IKEA-kampanjen, «Let’s Relax» reiser i tid for å utforske hvordan syttenhundretallet hadde framstått dersom de hadde vår tids sosiale medier og den narsissistiske oppførselen som hører til.

Ved å plassere handlingen i en annen tidsalder har Acne, som både er byrå og produksjonsselskap bak filmen, gjort det enda lettere å få øye på hva vår mobilavhengige oppførsel fører til: Vi ignorerer våre nærmeste og de som er rundt oss, for å imponere mennesker som ikke er til stede.

Innsikten skal være hentet fra IKEAs «Life at Home»-undersøkelse, som blant annet fant at 49 prosent av de spurte i Shanghai svarte at det var viktigere for dem med bra Wi-Fi-tilknytning enn å ha sosiale arenaer i hjemmet, slik at forhold kan pleies uten å måtte gå ut.