Whitefox vant Tett På for 2. kvartal

Konkurransen Tett På kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier, og i 2. kvartal var det Bodø-byrået Whitefox som vant med en reklamekampanje for Coop Nordland 100 år.

I 2016 er det 100 år siden åpningen av Bodø Kooperative Handel, senere omdøpt til Bodø Samvirkelag, Sambo, Coop Sambo, og nå 100 år senere Coop Nordland. Til tross for omdøpinger, nytenking og ekspansjon i antall butikker og profiler, har de kooperative grunnverdiene stått uforandret gjennom 100 år. Grunntankene om å skape for å dele. I 2016 ønsker Coop Nordland å vekke «samvirkeånden» til liv igjen. Vinnerkampanjen er inspirert av Coop Nordlands visjon, «Vi skaper og deler verdier».

I juryens begrunnelse står det følgende: «Coop Nordland har 100 årsjubileum, og feirer det med et dypdykk i arkivet. Kampanjen er nostalgisk, gjennomført og lokal i alle flater.  Gratulerer så masse til Coop Nordland med 100 år og Whitefox som vinner av Tett På i andre kvartal».

– Oppgaven ble løst ved å blåse liv samvirkelogoen i anledning jubileet, sier Cicilie Solstad Schjølberg, markedsføringsleder i Coop Nordland SA. 

– Vi ønsket å gjøre collage av gamle foto og engasjerte fotograf Martin Losvik for å få det riktige uttrykket. Det ble så gjort et dypdykk i arkivet etter ærverdige utsalgssteder, kjære medarbeidere, tidlige sponsorater, symbolske varer, lojale kunder og annet som hører S-laget til. Komposisjonen og sammensetting er utført av Whitefox. Med retroinspirerte farger, tekstur og symbolikk fikk våre korte og klare budskap den kraften vi ønsket, forteller hun videre. 

Stolt 100-åring

Kampanjen har blant annet blitt rullet ut på alle bæreposer i Coop Nordland, på ansattetøy, en retro trehjulsmoped fra Samvirkebakeriet, lokale aviser og eget «samvirkeøl» fra lokalbryggeriet Bådin. Kampanjen er annonsert hos Bladet Vesterålen og Avisa Nordland. 

Vinnerteamet: Cicilie Solstad Schjølberg (f.v.), Lene Vikjord og Martin Losvik.


Team på jobben er Lene Vikjord, grafisk designer hos Whitefox, Martin Losvik, freelance designer og fotograf, nå Big Picture AS og Cicilie Solstad Schjølberg, markedsføringsleder Coop Nordland SA).

Lokalt forankret, godt fortalt

I kriteriene til prisen står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt fortalt til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt, og reklamebyråer, kreatører og kreative team har anledning til å delta.
I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Sveinung Arnestad fra SMFB og Marie Sundling fra Amedia Marked.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og ad: tech-konferansen i 2017. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten 2017.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.