Gull til SMFB, Trigger, DDB Oslo og Good Morning i Lovie Awards

SMFB vant gull og sølv for Diadora, Trigger/Good Morning vant gull for DNB, mens DDB Oslo/Good Morning vant bronse for McDonald’s i Lovie Awards, Europas motsvar til den globale The Webby Awards.

78059 a30f9 original

I dag ble vinnerne i Lovie Awards annonsert, en av Europas største digital-priser og den eneste paneuropeiske prisen som hedrer hele spekteret av innhold laget for internett. Det er International Academy of Digital Arts and Sciences som står bak konkurransen (de står også bak The Webby Awards).

Det er sjette år på rad at Lovie arrangeres, og årets premiefangst er slik, sett med norske øyne.

  • «Bright Delivery» for Diadora av SMFB vant gull i Social (Promotions & Contests) og Sølv i Online Advertising (Rich Media)
  • «Lærepenger» av Trigger og Good Morning for DNB vant gull i Websites (Schools & Education)
  • WebTV-serien «Made in Mosjøen» av Aleksander L. Nordaas vant sølv i kategorien Internet Video (Music & Entertainment)
  • «Bacon Clubhouse» av DDB Oslo og Good Morning for McDonald’s vant bronse i Online Advertising (Brand Microsite)
  • Making Waves/NoA vant bronse i Mobile & Applications (Games) for appen «Play Magnus»
  • Dagbladet vant bronse i Websites (Best writing – editorial) for «The Wetsuitman»
  • KK.no i samarbeid med Hyper kom på shortlist (diplom) i kategorien Online Advertising (Mobile Advertising) for sitt annonseprodukt for mobil.

Også verd å nevne:

  • NoA med det danske byrået &Co vant to gull for Monondo-kampanjen «The DNA Journey», begge i Online Advertising
  • Geelmuyden Kiese i Sverige fikk sølv og bronse for #uncute, begge i kategorien Social

– Den viktigste digitale konkurransen

SMFBs første kampanje for sportsmerket Diadora ble tidligere i år premiert med gull i Clio Sports. Den har også vunnet Site of the Day hos Awwwards, Mobile of the Day hos FWA og en Sølvtagg. Jobben ble også nominert flere ganger under Cannes Lions.

Thomas Askim og Eirik Stensrud er det kreative teamet på Diadora-kampanjen hos SMFB, hvor stemningen er ekstra god i dag.

– Dette er både fryd og gammen, slår Askim og Stensrud fast.

– Lovie har blitt den viktigste digitale konkurransen i Europa, så det er veldig kult å kunne hevde seg der. En viktig oppgave for Diadora har vært å fornye dem gjennom bruk av digitale medier, så det gjør jo dette ekstra kult.

Hvorfor tror dere at kampanjen hevder seg i en slik konkurranse?

– Alltid vanskelig å skulle fortelle hvorfor egen jobb er bra. Men det er en digitalt fundamentert kampanje, som har brukt mange ulike elementer på en integrert måte. Live bruk av sosiale medier og event har vært en viktig del av kampanjen, som har skapt alt innholdet til den interaktive kampanjesiden, forklarer teamet bak kampanjen.

Se alle vinnerne i årets konkurranse på lovieawards.eu.