Brukte PR-studenter i utviklingen av mCASH-kampanje

PR-studenter utgjorde både målgruppe og idéklekkere under promoteringen av det nye mCASH-tastaturet, som lar brukerne sende penger direkte fra sosiale apper som Facebook Messenger og Snapchat.

81465 20587 original
81468 28130 original
81471 50893 original
81474 76983 original

Ifølge mCASH er de den første betalingsaktøren i verden som har lansert et eget tastatur som lar brukerne sende penger direkte fra Messenger, Snapchat og andre sosiale apper.

Siden de jobber etter lean startup-prinsipper der læring er en viktig driver, var ønsket å lansere tastaturet på en måte som gir mest mulig innsikt i hvordan målgruppen opplever produktet. Løsningen ble å invitere PR-studenter til en nasjonal casekonkurranse: Studentene skulle sitte i førersetet da tjenesten var klar til å slippes i markedet.

– Vi dro til BI, Westerdals, Høgskulen i Volda og Høyskolen Kristiania for å briefe 1.-3. trinn. De fikk 48 timer til konseptutvikling, syv dager til kampanjegjennomføring og 3000 kroner i budsjett. Det er ganske unikt å la studenter kjøre ut en kampanje alene på denne måten, forteller Frida Marie Grande i Släger kommunikasjon, som står bak kampanjen.

Volda-team til topps

Da studentkampanjene var ferdig, ble de tre beste teamene finalister, og et team fra Volda ble til slutt kåret til vinner. Basert på materialet de lagde, er mCASH nå i en prosess med å utvikle sin egen kampanje. Det første klippet i denne serien går på Facebook.

Vinnerteamet: Svend Andreas Aspaas, Karina Søby Eidukaitis, Matias Hagen og Sunniva Agnete Trøen. Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

Det var studentene Sunniva Agnete Trøen, Karina Søby Eidukaitis, Svend Andreas Aspaas og Matias Hagen som vant, og de melder at konkurransen har vært veldig lærerik.

– Spesielt for oss som er så ferske i gamet. Når vi i tillegg måtte forholde oss til et budsjett og en reell kunde, åpnet det for mange flere muligheter enn det vi vanligvis får. Det å få et innblikk i hvordan man kan ende opp med å jobbe etter endt utdanning gjør også at vi blir mer engasjert i forhold til studieretningen vi har valgt. Vi synes det er både tøft og modig at mCASH og Släger tør å satse på oss unge, slik at også vi får vist hva vi kan. Å vinne var så klart noe vi gikk inn for, men målet var å komme på short list. Derfor var det ekstra deilig å gå av med førsteplassen foran Westerdals, BI, Høyskolen Kristiania og de andre klassetrinnene, forteller teamet til kreativtforum.no.

I mediespilleren finner du casefilm som forklarer hvordan mCASH gikk frem og hva studentene fikk til. I tillegg finner du den første filmen mCASH har produsert i etterkant av studentkampanjene.

Mer info om tastaturet finner du her.