Gullblyanten-revansj for TRY

Med hele fem gull og tilsammen 16 priser i Gullblyanten 2016 befestet TRY sin posisjon som Norges mest prisbelønte reklamebyrå fredag kveld under prisutdelingen på Oslo Plaza. Arbeider fra SMFB, Saatchi & Saatchi, Anorak og Heisholt Inc hevdet seg også i toppen. Nærmere 800 bransjefolk var samlet rundt den årlige feiringen av det beste innen norske reklame og design.

83547 896b5 original
Gull i Promo / Aktivisering til TRY for «Kåte Virlaval» for DNB. Alle foto: Tor Lie
83550 f09f6 original
Konferansierene Fanny Vaager og Kristin Jess Rodin.
83553 9ba38 original
Gull i Promo / Aktivisering til SMFB for «Matchmaker for RiksTV.
83556 ae260 original
83559 70e12 original
Gull i Print til TRY for «Brad er singel» for Norwegian.
83562 33806 original
83565 e3817 original
83568 2c116 original
Gull i Web og Promo / Aktivisering til Saatchi & Saatchi for «Send én Smash!» for Orkla.
83571 aa25f original
Gull i Stunt / Event til Heisholt Inc for «The Live Minecraft Concert» for Universal Music.
83574 768e6 original
83577 a5a60 original
Gull og Årets Student til Umer Ahmer ved Westerdals Oslo ACT.
83589 21a44 original
Gull i Pakningsdesign: til «Krone økologisk brygg» for Norbrew AS av Creuna.
83592 30400 original
83595 fff92 original
Gull i Onlinefilm til Anorak for «Hopp over butikken» for kolonial.no.
83601 b48ad original
83604 159b7 original
Gull i Utendørs / Omgivelser til SMFB for «IKEA kommer nærmere».
83607 1e8f3 original
Gull i Mobil til Anorak for «Brannleken» for If Forsikring.
83610 ac61a original
83613 d2238 original
Kreativt Forums Kundepris gikk til Freia.
83622 67509 original
83625 1fdb4 original
83628 41b58 original
83631 61fba original
83634 9867f original
83637 f1616 original
Gull i Integrert: «The Gold Medal Sim Cards» for Telenor av TRY.
83640 d03c9 original
Gull i Ikke-kommersiell til POL for «25kvm Syria».
83643 b4129 original
83646 d5f7b original
Gull i Identitet for «Fakultet for kunst, musikk og design» for UIB av Uniform
83649 91fad original
83652 50922 original
Gull i Håndverk til «Kåte Virlaval» for DNB av TRY.
83655 f302d original
Gullmikken gikk til Los & Co for TV 2 Sport Premium.
83658 c9e16 original
83661 1a9f9 original
83664 15aae original
Gull i Film til «Kjetil vs Sara» for Tinemelk av TRY.
83667 e6402 original
83670 47444 original
Brings DM-prisen til «Send én Smash!» av Saatchi & Saatchi for Orkla.
83673 3ed15 original
83676 f36ad original
83679 478a8 original
83682 f7c22 original
Gull i Amedias Tett På til Whitefox og Coop Nordland.
83685 736a0 original
Konferansierene Fanny Vaager og Kristin Jess Rodin.

Formålet med Gullblyanten er å premiere det siste årets beste norske arbeider innen kreativ kommersiell kommunikasjon, og fredag kveld ble den norske reklamebransjens årlige prisutdeling og festaften arrangert i Sonja Henie-salen på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo sentrum.

I fjorårets Gullblyanten ble omtrent 14 prosent av de innsendte arbeidene premiert, mens årets jury har vært enda litt gjerrigere på priser. Til sammen 69 arbeider ble premiert, det er 12,6 prosent av 547 jobber (her er Brings DM-prisen og studentprisene trukket fra de tilsammen 584 innsendte jobbene).

Jevnt gull-år, men uten Grand Prix

Fordelingen av gull var uvanlig jevn, og av de 13 arbeidene som mottok gull, fikk tre av dem to gull hver, men ingen av dem gikk til topps og vant Grand Prix.

Den tyngst premierte jobben ble «Kåte Virlaval» av TRY for DNB med to gull, et bronse og et diplom, mens «Send én Smash!» for Smash!/Orkla av Saatchi & Saachi var hakk i hæl med to gull og et bronse (samt spesialprisen Brings DM-prisen). På tredje kom «The Live Minecraft Concert» av Heisholt Inc for Universal Music Norway med to gull og et bronse.

De to neste var fra SMFB, henholdsvis «Matchmaker» for RiksTV med et gull og to sølv, og «En mørkere turopplevelse» for Mondelez Norge/Freia med et gull og et sølv.

«The gold medal Sim Cards» for Telenor av TRY vant et gull, en bronse og et diplom, «Kjetil vs Sara» for Tinemelk av TRY vant 1 gull og to diplom, «25kvm Syria» for NRK TV-aksjonen av POL vant 1 gull og 1 diplom, mens «Brannleken» for If Skadeforsikring av Anorak vant 1 gull og et diplom.

Følgende arbeider vant et gull hver: «Brad er single» for Norwegian av TRY, «Fakultet for kunst, musikk og design» for UIB av Uniform, «Hopp over butikken» for kolonial.no av Anorak, og «Krone økologisk brygg» for Norbrew AS av Creuna.

Se lenger ned i saken for fullstendig oversikt over prisbelønte jobber samt kategoriene de vant i.

Brings DM-pris til «Send én Smash!»

Spesialprisen Brings DM-pris skal hedre det smarte arbeidet i postkassen. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at DM er med som et virkemiddel i en større kampanje og i samspill med flere medier. Det var Børre Jensen, reklamebyråkontakt i Bring, som delte ut prisen fredag kveld til Saatchi & Saatchi med følgende begrunnelse: «Årets vinner av Brings DM-pris er en jobb som kunne vunnet for 10 år siden, som hadde gått av med seieren i 2026 og som selvfølgelig er 2016s beste DM-jobb. Med andre ord så snakker vi rett og slett om en veldig, veldig god ide. Ondskap satt i system og sendt rett i postkassen. Smart, fysisk og personlig – full pott på alle kriterier. Altså: En perfekt Smash.»

Årets student: Umer Ahmed

Det ble kun delt ut ett gull i Gullblyantens studentkategori i år, og det gikk til samme mann som vant gull i fjor i kategorien Student – Design, Umer Ahmed fra Westerdals Oslo ACT. I fjor vant han med skoleprosjektet «Leap of Faith», i år med skoleprosjektet «Rebirth Records». Ahmed vant det eneste studentgullet, og ble dermed også Årets Student med 10.000 kroner i premie.

  • Sølv i Student gikk til Tor Adam Slettebø og Henrik Weido, Westerdals Oslo Act for «Championslove» for Mester Grønn
  • Bronse gikk til Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg, Westerdals Oslo Act for «Swix Byski»
  • Diplom gikk til Martine Rypdal Flølo, Daniel Berg, Julia Elfgren og Marcus Lundvall fra Berghs School of Communication for «Länge leve ansiktet» for Elixir Cosmeceuticals

Kunderprisen til Freia

Kreativt Forums Kundeprisen gikk i år til Freia, som mottok samme pris for 16 år siden, i 2001. Det var daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal som delte ut prisen, og hun sa blant annet følgende: «Etter å ha vært litt på tur, har Freia nå kommet tilbake med full kraft, og viser at de virkelig tror på god kreativitet og langsiktige konsepter. Og ikke bare på én merkevare, men flere. Merkevarer som hver og én representerer et lite stykke norsk reklamehistorie. Kreativt Forum verner om sine favoritter og hedrer derfor Freia med årets Kundepris.»

Gullmikken og Tett På

P4s radioreklamekonkurranse Gullmikken ble vunnet av Los & Co for sin radiokampanje for TV 2 Sport Premium, mens Amedia lokalannonsekonkurranse Tett På ble vunnet av Whitefox med en annonse for Coop Nordland.

Disse arbeidene ble priset i Gullblyanten fredag kveld:

Det ble delt ut 16 gull, 12 sølv, 15 bronse og 26 diplom (studentpriser og Brings DM-prisen ikke medregnet).

Slik fordelte prisene seg:

TRY: 5 gull, 1 sølv, 6 bronse, 4 diplom
SMFB: 2 gull, 4 sølv, 3 bronse, 4 diplom
Saatchi & Saatchi: 2 gull, 1 sølv, 1 bronse, 2 diplom (+ Brings DM-prisen)
Anorak: 2 gull, 1 sølv, 4 diplom
Heisholt Inc: 2 gull, 1 diplom
POL: 1 gull, 3 diplom
Uniform: 1 gull
Creuna: 1 gull
ANTI: 1 sølv, 3 diplom
Panorama Design: 1 sølv, 1 diplom
Tibe T: 1 sølv, 1 diplom
DDB Oslo: 1 sølv
Metric: 1 sølv
JCP Ignite: 2 bronse
Hyper: 1 bronse, 1 diplom
Larssen & Amaral: 1 bronse
Dinamo: 1 bronse
Kitchen: 1 diplom
McCann/SDG: 1 diplom

Se flere bilder fra Gullblyanten på Facebook.