I kveld skjer det!

Landets aller beste arbeider innen kreativ kommersiell kommunikasjon blir hedret foran en fullstappet sal på Gullblyanten i kveld, den 27. rekken. Ifølge årets jurypresident, Petter Gulli, har de seks juryene lykkes med å være litt ekstra gjerrige på prisene i år, noe han er svært fornøyd med.

83487 e4b0c original
Gullblyanten-konferansierene Fanny Vaager og Kristin Jess Rodin leker seg foran et høyhastighetskamera.

Klokken 16.45 åpnes dørene for kremen av norsk reklameindustri på Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum, nærmere bestemt Sonja Henie-salen, hvor Fanny Vaager og Kristin Jess Rodin skal geleide publikum gjennom show og prisutdeling.

Musikkinslaget i kveld, som er sponset av P4, er av og med 21-årige Cezinando (Kristoffer Cezinando Karlsen), som i 2016 vant både Årets Urørt og Årest nykommer i NRKs musikkonkurranse P3 gull.

I fjor på denne tiden var det POL som var den store vinneren, med moderbyrået TRY på en solid 2. plass, mens det nye norske pass-designet, «Det norske landskap» av Neue Design Studio, vant den mest høythengende prisen, Grand Prix. Æresprisen gikk til Stig Bjølbakk, grunnlegger og Creative Director i SMFB.

– Vi har vært strenge

Jurypresident Petter Gulli.

Ifølge jurypresident i Gullblyanten, Petter Gulli (Good Morning), har de seks forskjellige juryene holdt seg på en streng linje, noe han er fornøyd med.

– For to år siden ble det en del kritikk for at det ble delt ut for mange priser. Argumentasjonen om at prisutdelingen blir for lang og at du må vente for lenge på maten, kjøper jeg ikke, men kritikerne har helt rett i at Gullblyanten ikke er et barneskirenn der alle skal få. Gullblyanten skal hedre det beste av det beste, og da holder det ikke å være en fin jobb. Fine jobber har du på CV’n og i kundepresentasjoner.

Det er ingen lett oppgave å sitte i Gullblyanten-jury, forteller han.

– Et slags utgangspunkt er at vi skal premiere 10 prosent av de innsendte arbeidene. Hvis du sitter med 20 arbeider i en kategori, betyr det at 18 av dem skal ut. Det er en utrolig tøff oppgave å være så streng, ikke minst fordi nivået er så høyt på reklamejobber i Norge i våre dager.

I fjorårets Gullblyanten ble 14 prosent av arbeidene premiert. Gulli avslører at de i år har redusert dette med enda et par hakk.

– Det er aldri noen som har kritisert juryen for å dele ut for få priser, men jeg tror heller ikke vi kommer til å høre det motsatte i år, og jeg er stolt og glad over resultatet vi kom frem til.

Suksess for Brings DM-prisen

Et annet grep han er fornøyd med, var at man gjorde Direkte-kategorien om til en spesialpris: Brings DM-prisen.

– I stedet for en kategori som speilet Promo / Aktivisering, fikk vi nå spisset prisen mot DM, med det resultatet at vi fikk veldig godt med bidrag inn. Det viste seg å være et smart grep.

Gulli kan også avsløre at det ikke ble utdelt pris i den nye kategorien Innovasjon.

– Nå er det vel ikke slik at det nødvendigvis skal deles ut noe i Innovasjon hvert år, men likefullt kan det være at den må defineres tydeligere, eventuelt gjøres om til en spesialpris, men det er det opp til fremtidige jurypresidenter å avgjøre. Men jeg er komfortabel med at det ikke ble delt ut pris i kategorien i år, avslutter han.

Vignetter og design

I kveld vil du for første gang se årets Gullblyanten-vignetter, som er laget av Stir, mens design av diplomer og mye av kommunikasjonen i forkant er laget av Umer Ahmed og Haider Ahmad, assistert av Rebecca Arnesen Urquhart, alle fra Lab3.

Flambert AS og Krypton Film stiller med en high speed motion robot utenfor salen i kveld, den samme som brukes i mediespilleren med årets konferansierer.

Gullblyanten-konferansierene Fanny Vaager og Kristin Jess Rodin leker seg foran et høyhastighetskamera.