Oleana til ANTI Bergen

ANTI Bergen skal designe merkeopplevelsen for Oleana i anledning generasjonsskifte og 25-årsjubileum. Jobben inkluderer både kommunikasjonsstrategi og design, og gjøres i tett samarbeid med Oleanas egne designere. 

– Vi følte at tiden var moden for å videreutvikle Oleanas visuelle identitet. Vi har et unikt produkt som vi produserer på egen fabrikk i Norge. Vårt fokus er kvalitet, design og å ta vare på det rundt oss, enten det er mennesker, kulturarven vår eller naturen. Vi kan ikke være billigst, så da må vi prøve å være best. Målet med å engasjere ANTI er å gjøre vår kommunikasjon rundt produktet enda tydeligere og sikre kvalitet i alle ledd, sier Gerda Sørhus Fuglerud, styreleder i Oleana AS. 

2017 er familiebedriftens første år under ledelse av en ny generasjon, et år som sammenfaller med merkets 25-års jubileum. Oleana ble nettopp kåret til en av de beste innen norsk designfelt i de siste 100 år, av en jury satt ned av Aftenposten og DOGA. Juryen har lagt vekt på kulturell verdi, innovasjonsgrad, form og estetikk, funksjonalitet og brukervennlighet, samt økonomisk verdi i sine valg.

– Et lysende eksempel

Grunnlagt i 1992, med mål å gjenopplive den norske tekstilindustrien, er Oleana i dag en internasjonalt etablert merkevare. 

– Merkets sterke individuelle tilnærming til tekstildesign og etisk produksjon er et lysende eksempel på norsk kvalitet, verdsatt verden over, sier Endre Berentzen, kreativ leder i ANTI Bergen.

Kontinuitet mot etablerte markeder og kunder er stadig i fokus men Oleana vil også rette blikket mot nye markeder og kundegrupper i årene som kommer.

– Menneskelige verdier først

– Som norske designere opplever vi ofte store geografiske avstander mellom design og produksjon. Det er inspirerende å jobbe for et selskap som utfordrer dette, setter menneskelige verdier først og beviser at Norge har en fremtid som inkluderer håndverksfag og produksjon, sier Berentzen.

– Oleana har gitt oss friheten som vil tillate oss å bevare essensen i det etablerte merket mens vi tilfører noe nytt. Arbeidet er påbegynt, og vi ser frem til å hjelpe familiebedriften inn i fremtiden. Jeg håper vi får se flere lokalproduserte designmerker med nasjonale og internasjonale ambisjoner.

Profilen til Oleana vil bli lansert i anledning slippet av høstkolleksjonen 2017.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.