Filmbronse til «Car Wash»

Cannes Lions: Filmen der TRY på vegne av OMO lurer bilvaskkunder til å tro at doningen har fått ny farge etter vask, har vunnet bronseløve i filmkategorien på festivalens siste dag.

85596 1f32e original

TRY tok altså med seg en bronseløve i Film-kategorien på festivalens siste dag, slik byrået ofte gjør. Og det er Øystein Halvorsen og Karin Lund som er kreatørene bak, noe som heller ikke er uvanlig. På «Car Wash» for OMO har de også hatt med seg kreatørene Hanna Sætre og Siv Martine Nyborg. Det er Bacon OSL som står bak filmproduksjonen, med Matias & Mathias på regi.

Ytterligere en reklamefilm fra TRY var nominert i Film Lions: «Kjetil vs Sara» for Tinemelk, laget sammen med Pravda. Sistnevnte var også nominert i både Promo & Activation og Entertainment tidligere i Cannes-uken.

Godt år for TRY-byråer

Det ble delt ut 13 løver til norske byråer i Cannes Lions 2017.

  • «Enter Sandbox» av TRY-byrået POL vant fem løver: et gull og to sølv i Cyber Lions og to bronse i Digital Craft.
  • «25 m2 Syria» for NRK TV-aksjonen og Røde Kors av POL vant fire løver: to sølv i Promo & Activation og to bronse i PR Lions.
  • «Kåte Virlaval» for DNB av TRY vant en bronseløve i Print & Publishing.
  • «Brad is Single» for Norwegian av TRY vant en sølvløve i Print & Publishing.
  • «Car Wash» for OMO av TRY vant en bronseløve i Film Lions.
  • Identiteten til Fakultetet for Kunst, musikk og design for UIB av Uniform vant en bronseløve i Design, som eneste løvevinnende byrå utenfor TRY-systemet.

Norske byråer hadde til sammen 30 sjanser til å komme i finale, også kalt shortlistplasser, 16 til POL, 10 til TRY og en hver til Uniform, SMFB, Creuna og Anorak. De fordelte seg slik:

POL:

  • «Enter Sandbox»/Audi: 10
  • «25 kvm Syria»/TV-aksjonen: 6

TRY:

  • «Brad is single»/Norwegian: 3
  • «Kjetil vs Sara»/Tinemelk: 3
  • «Kåte Virlaval»/DNB: 2
  • «Operator 1881»/1881: 1
  • «Car Wash»/OMO: 1

Øvrige: