Onsdagens Grand Prix-vinnere ser du her

Cannes Lions: Se jobbene som imponerte juryene i Media, Entertainment, Entertainment for Music, Design og Product Design.

85582 7949f original
Kampanjen «Innovation Saving» for Jet.com vant Grand Prix i Media Lions. R/GA står bak.

I Media var det «Innovation Saving som vant Grand Prix, en virkelig frekkas av en kampanje laget på vegne av onlinebutikken Jet.com, av R/GA New York. Jet.com handler om smarte måter å spare der det er mulig, og en av tiltakene de gjorde var å kapre Super Bowl-reklamen uten å betale for Super Bowl-reklame på TV, ved å lage en onlinereklame for supre boller (super bowls). Nøkkelord og tagging gjorde at spottene kom opp i søk før de virkelige Super Bowl-filmene. Et annet tiltak var å oppfordre folk til å bruke færre penger på gaver i høytidene, hvor de foreslo konkrete beløp å bruke beregnet utifra hvor mye venner og familie liker deg i sosiale medier.

Casefilmen ser du i mediespilleren over.

I Entertainment Lions var det «Beyond Money» for Santader Bank av MRM//McCann i Madrid som vant Grand Prix, en branded content-kampanje som kretser rundt sci-fi kortfilmen «Cuanto, Mas All Del Dinero», regissert av Kike Maillo. Filmen debuterte i Spania til stor oppmerksomhet og satt igang en nasjonal debatt om den virkelige verdien av penger.

– En fantastisk film som integrerte merkevaren på en helt sømløs og meningsfull måte, og i tillegg til å løfte merkevaren, hevet den hele kategorien av finansielle tjenester fremover ved å ta et modig steg og få folk til å stille spørsmål om penger virkelig er verd mer enn opplevelser, sa jurypresident P.J. Pereira på onsdagens pressekonferanse.


I Entertainment for Music var det «Original is Never Finished» for Adidas Originals fra byrået Johannes Leonardo i New York som vant Grand Prix, en kampanje med stjerner som Snoop Dogg og Stormzy, hvor de blant annet tok en av verdens mest ihjelspilte sanger (Frank Sinatras «My Way») og remikset den. Idéen var å demonstrere at originalitet er et stadig pågående arbeid som aldri tar slutt.


I Design Lions er det «The Unusal Football Field» av CJ Worx for AP Thailand som tok Grand Prix, den første GP til Thailand noensinne, og det med en jobb for en eiendomsutvikler. Idéen er enkel: Byrået fant ledige områder i de tett befolkede områdene i Khlong Toei i Bangkok og skapte fotballbaner av dem, uansett hva slags form det var på området.

Den svenske jurylederen Sandra Planeta (Planeta Design) var imponert:

– Visjonen var å bryte normen om hva som er mulig med forlatte plasser og tomrom – er svært kløktig jobb.


I Product Design var det «Payphone Bank» av Tigo-Une av Grey Colombia som tok den ypperste prisen, en jobb der teleoperatøren Tigo-Une skapte om sine gamle telefonkiosker til et moderne system for mikrosparing. Bagrunnen er at folk som lever under fattigdomsgrensen i Colombia ikke er ønsket som kunder i bankene, og at de dermed ikke har anledning til å spare eller lagre pengene sine trygt.



Kampanjen «Innovation Saving» for Jet.com vant Grand Prix i Media Lions. R/GA står bak.