WARC med ny innsikt fra Cannes

Innsiktselskapet WARC har offentliggjort trender og tendenser fra kampanjene som deltok i Creative Effectiveness-kategorien i Cannes Lions 2017.

85822 3c3c5 original
Jonathan Mildenhall, jurypresident for Creative Effectiveness under Cannes Lions 2017 og Chief Marketing Officer hos Airbnb.

WARC («Your global authority on advertising and media effectiveness», intet mindre) har offentliggjort resultatene fra selskapets analyse av 122 kampanjer som deltok i Cannes-kategorien som handler om den kreative reklamens målbare påvirkning, Creative Effectiveness, presentert gjennom hovedtrender fra årets konkurranse.

Kampanjebudsjetter, mediamiks, varighet, kreative tilnærminger, statistikk og regionale variasjoner er noen av faktorene som blir tatt hensyn til i WARCs innsiktsrapport.

– Creative Effectivness Lions viser oss hvordan kreativiteten utvikler seg. Enten du har et markedsbudsjett på mange millioner dollar eller skal bygge en merkevare på lavbudsjett, vil disse kampanjene supplere benchmarks for effektiv kommunikasjon, sier David Tiltman, Head of Content i WARC.

Hovedtrender som er fremhevet i årets rapport:

  • Onlinevideo er nå en nøkkelkanal for kreativ effektivitet og blir typisk brukt sammen med sosiale medier, PR og TV. TV og onlinevideo var de hyppigst brukte «lead» mediene blant de shortlistede arbeidene.
  • Sosiale medier forblir den mest brukte kanalen totalt sett, men sammenliknet med tidligere år blir sosiale medier brukt mindre hyppig som hovedkanal.
  • Formålsstyrt reklame (purpose-led advertising) var et vesentlig trekk blant mange shortlistede arbeider, noe som åpnet døren for at flere lavbudsjettskampanjer kunne skape global oppmerksomhet og samfunnsmessige endringer.
  • Det emosjonelle forblir sentralt i «best practice»-kampanjer og blir i økende grad brukt som en kreativ strategi sammenliknet med 2016.

– Kreativ effektivitet handler om påvirkning. Påvirker ideen merkevarens målgruppe? Påvirker idéen merkevarens inntjening? Påvirker ideen samfunnet? Og påvirker ideen det kreative miljøet ved sin fortreffelighet?, kommenterer Jonathan Mildenhall, jurypresident og Chief Marketing Officer hos Airbnb.

For mer informasjon om rapporten, gå hit.