Skilhagen satser på samarbeid

Andreas Rød Skilhagen, AD, designer og tidligere kreativ leder i Aftenposten, har startet kommunikasjonsbyrå som skal utfordre dagens byråmodell.

88028 314f1 original
Andreas Rød Skilhagen, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Skilhagen.

Andreas Rød Skilhagen har 15 års erfaring som AD i blant annet Bates og DDB, og var en av gründerne i Node Berlin Oslo. Frem til 2017 var han kreativ leder for A-magasinet og Aftenposten Lørdag.

Høsten 2017 gikk han solo med byrået Skilhagen, som etter fire måneders drift kan skilte med kunder som Kolonihagen, Hegnar Media, Universitetsforlaget, Pressefotografenes Klubb og Fredrik Skavlan, samt driftsinntekter på to millioner kroner.

Jakter de beste eksternt

Ifølge den ferske byrålederen ble Skilhagen startet fordi tiden var inne for å kombinere erfaring og nettverk i et eget selskap,. Skilhagen tror ikke på å sysselsette internt, men å jakte på de beste eksternt.

– Alle oppdragsgivere er ulike og har forskjellige kommunikasjonsbehov. For å skape de unike løsningene, må man først og fremst jobbe med de riktige menneskene, sier han til kreativtorum.no.

Mindre, uavhengige kompetansemiljøer

Han mener det ville vært feil å låse seg til kun én gruppe mennesker når du skal jobbe med innovasjon.

– Stadig flere aktører etablerer mindre, uavhengige, kompetansemiljøer. Det vil være enkeltpersoner, eller mindre grupperinger, som besitter en unik kompetanse innen et konkret fagområde. Det er her jeg opplever størst innovasjonskraft og særegenhet, fortsetter han.

Innholdsproduksjon er en av byråets satsingsområder.

– Skilhagen samarbeider i dag med flere journalister, reportasje-fotografer og dokumentarister, og opplever også her en økning av mindre fristilte kompetansemiljøer, avslutter Andreas Rød Skilhagen.