POL på verdenstoppen

Reklamebyrået POL står bak de eneste norske jobbene som ligger på Gunn Report-rangeringen over de 100 mest premierte kreative kampanjene i året som har gått: «Enter Sandbox» for Audi og «25kvm2 Syria» for NRK TV-aksjonen/Røde Kors/IKEA.

88331 792d7 original
Fra Audis «Enter Sandbox», den 34. mest premierte kreative reklamejobben i verden i året som gikk.

Gunn Report har en årlig rangering av 100 av verdens mest premierte reklamekampanjer, basert på tall fra over 40 kreative konkurranser over hele verden. I år har to norske jobber kommet med på listen, noe som er en bragd uansett målestokk.

På 34. plass på listen med 164,4 poeng ligger «The Enter Sandbox VR Experience» for Audi Q5, jobben der POL kombinerer en fysisk sandkasse med virtual reality i sanntid. Den har vunnet priser over hele verden i 2017, blant annet i D&AD, Clio, Cannes Lions, FWA, Lovie, Ciclope, Eurobest og London International Awards. Det kreative teamet på jobben er Petter Bryde og Thorbjørn Ruud.

«25 kvm Syria» for NRK TV-aksjonen/Røde Kors/IKEA er jobben der POL bygget en replika av et krigsherjet Syria-hjem på IKEA Slependen. Jobben har sanket priser i Gullblyanten, Eurobest, Epica, New York Festivals, Clio, Cannes Lions, D&AD, D&AD Impact og London International Festivals, og som resultat ligger den på 77. plass med 104,5 poeng på Gunn Reports rangering. Det kreative teamet bak er Maja Folgerø og Snorre Martinsen.

– Veldig inspirerende

– Det er veldig inspirerende for POL å være på denne listen, og ikke minst med to jobber. 2017 var et veldig bra år for oss. «25kvm2 Syria»-caset og «Audi Enter Sandbox» har vunnet gull, sølv eller bronse i alle internasjonale konkurranser gjennom hele fjoråret, noe som samlet sett gir en høy score på rankingen, sier byrået i en kommentar til kreativtforum.no.

Begge de norske jobbene slår de to jobbene fra broderfolket som er på lista: «IKEA Retail Therapy» av Åkestam Holst på 83. plass, og «The Humanium Metal Alternative» for IM av Great Works/Åkestam Holst på 87. plass.

Danskene har imidlertid sneket seg en plass foran Audi-jobben med «All That We Share» av &Co for TV2, som ligger på 33. plass med 165,2 poeng.

«Meet Graham» gikk helt til topps

De tre øverste jobbene på Gunn Report-rankingen er:

«Meet Graham» for Transport Accident Commission Clemenger av BBDO Melbourne (Australia), som overlegent troner øverst med hele 684 poeng.

Jobben som er ranket som nr. 2 ligger nesten 300 poeng bak, nemlig «Fearless Girl» for State Street Global Advisors av McCann New York (USA) med 395,6 poeng.

På 3. plass er «Child Replacement Programme» for Pedigree av Colenso BBDO Auckland (New Zealand) med 302,3 poeng.

Se hele rangeringen her.

Under ser du Gunn Reports presentasjon av fem av kampanjene som troner på toppen: