Hyller den moderne kvinnen

I forbindelse med kvinnedagen samlet Sloggi rundt 100 personer fra Oslos unge, kreative kunstnermiljø til en vernissasje med Unfastened Collective. Geelmuyden Kiese står bak kampanjen.

The Unfastened Collective består av Maya Vik (artist), Sunniva Hartgen-Sverdrup (stylist), Julie Aida (kunstner og illustratør), Vilde Haagenrud (kunstmaler), Thea Klingvall (kunstmaler), Adeline Hermier (foto og installasjon) og Hedda Gray Lægreid (skribent). 

Sloggis globale kampanje «Unfasten Yourself» var bakgrunnen for initiativet, og de sterke og kreative kvinnene ble utfordret til å gi sin tolkning av hva kvinnelig frigjøring betyr for dem. Resultatet er en samling kunstverk like mangfoldig som kollektivet selv, som spenner i form og uttrykk fra musikk, illustrasjon, kunstmaling, tekst, installasjon og fotografi. Målet bak vernissasjen var å hylle den moderne kvinnen, og å inspirere kvinner til å heve stemmen, si sin mening, og være stolt av hvem de er.

Maya Vik rapper for første gang

Gjestene fikk oppleve en livekonsert med Maya Vik, der hun fremførte sangene «Fighter» og «On it», som handler om å være sterk og uavhengig som kvinne. Kampanjen inspirerte henne også til å utforske en ny musikksjanger, rap, som sammen med en helt ny musikkvideo var en del av hennes bidrag til vernissasjen. Se «Funknuddel»-musikkvideoen her.

– Å være artist er i seg selv ganske utleverende, og man opererer ofte i grenseland på hva som føles komfortabelt og ikke. For meg er det ikke nødvendigvis et eksponeringsbehov som er drivkraften, så det å tørre å vise frem ulike sider ved meg selv, i en musikalsk og visuell fremføring, er noe jeg må jobbe med hele tiden. Ved hver nye låt, konsert, eller visuelle uttrykk prøver jeg å gå litt ut av komfortsonen, se litt annerledes ut, låte litt annerledes, og ikke tenke så mye på hva som er forventet. For meg er det å tørre å skille seg ut definisjonen på «Unfasten Yourself». I mitt bidrag, som er musikk med tilhørende video, viser jeg frem en stilisert og komisk versjon av meg selv i mitt hverdagslige miljø, både i tekst og bilde, sier Maya Vik.

Skapte oppsikt med kondominstallasjon

Adeline Hermier et velkjent fjes i motebransjen som brand manager for A.P.C i Norge. Dette er hennes første kunstvernissasje, men hun har flere kunstprosjekter på gang, med sin første egne utstilling i april. I går vekket hun stor oppsikt med sin installasjon med kondomer fylt med glitter og forskjellige væsker som melk og saft. -Med installasjonen ville jeg uttrykke at moderne kvinner i den vestlige verden aldri har vært mer fri, men at vi likevel setter begrensninger for oss selv ved å forsøke å leve opp til uoppnåelige skjønnhetsidealer. Glitteret symboliserer både hvordan kvinner pynter på utseendet, men også hvordan en lykkelig sjel skinner fra innsiden, forteller Adeline.

Mest personlige prosjekt noensinne

26-åringen Sunniva Hartgen-Sverdrup er allerede en anerkjent motestylist som har gjort oppdrag for både norske og internasjonale magasiner, og har store norske artistnavn på kundelisten. For kunstprosjektet med sloggi prøvde hun seg på et helt annet kunstnerisk uttrykk med kunstmaling og fotografi, og det er hennes mest personlige prosjekt noensinne. -Det er en kjærlighetserklæring. Det handler om å være kone og ekstremt forelsket i en mann som reiser mye. Og å måtte være selvstendig og gjøre ting på egenhånd, sier Sunniva.

Håndbok for å slippe seg løs

Hedda Gray Lægreid går siste året på tekstforfatterlinjen på Westerdals, og har en spesiell interesse for kunstorientert og redaksjonelt arbeid, og bruker mye humor i tekstene sine. Dette gjelder også for hennes bidrag til kunstprosjektet som er en håndbok i å slippe seg løs. – Jeg vil dele tips om hvordan man kan frigjøre seg fra forventningene og malen, enten man har skapt dem selv, eller man mener de er påført av samfunnet, sier Hedda.

Vilde Haagenrud, Julie Aida og Thea Klingvall stilte ut sine tolkninger av «Unfasten Yourself» i form av print, olje- og akrylmaleri, med sine særegne uttrykk til stor interesse fra vernissasjens gjester.

Kampanjen er levert av Geelmuyden Kiese:

• Kundeansvarlig i GK: Nathalie Hermier
• Prosjektleder: Karen Benedicte Geelmuyden
• Prosjektmedarbeider: Binta Kristin Hammerich
• Kreatør: Hanna Rolland Sverdrup
• Digitalt: Anette Johnsrud Rasmussen
• Filmregissør: Sigbjørn Holte
• Video: Eivind Aurstad, Stian Elden og Olav Friisberg Larsen
• Kunde: sloggi v/Triumph International

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.